Hoy,
Mijn vriendin haar echtgenoot (getrouwd onder wettelijk stelsel) is onlangs overleden (zij heeft drie minderjarige kinderen). Ik volg met interesse de afhandeling van de gebruikelijke zaken aangezien ik hetzelfde heb meegemaakt (eveneens weduwe geworden, eveneens getrouwd onder wettelijk stelsel en eveneens drie minderjarige kinderen) een vier tal jaar geleden. Wat ik wel vreemd vond is dat de notaris haar de erfenis onder boedelbeschrijving heeft laten aanvaarden (bij mij was dat een eenvoudige aanvaarding), er zijn geen schulden en het woonhuis is gedekt door een schuld-saldo verzekering. De verschillende zaken verlopen heel traag, nu na drie maand is de bankrekening nog niet vrijgegeven, de schuld-saldoverzekering is nog steeds niet uitbetaald en ze betaald nog het volledige bedrag van de hypothecaire lening af (niettegenstaande deze volledig gedekt is met de schuld-saldo).
Mijn vraag nu is, hoe komt het dat de notaris haar niet heeft aangeraden de erfenis gewoon te aanvaarden, is er ondertussen iets veranderd op wettelijk vlak dat als er minderjarige kinderen zijn de erfenes enkel na boedelbeschrijving kan aanvaard worden.
Bedankt