Erfenis (schulden) weigeren

Marc13
Topic Starter

Erfenis (schulden) weigeren

#1 , 31 okt 2014 11:17

Dag allemaal.
Onze zoon (48) is plots overleden. Aangezien hij onder collectief schuldbeheer zat kregen we de raad om geen enkele daad te stellen die kan wijzen op een aanvaarden van de nalatenschap (met de nog openstaande schulden) en zelfs zijn appartement niet te betreden. Maar kunnen wij de crematie regelen en betalen zonder dat er gevolgen zijn voor de erfenis ? Zijn er andere zaken waar we moeten op letten ? Wat mogen of mogen wij niet doen om de erfenis te weigeren? Bij voorbaat dank voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 31 okt 2014 11:26

Ik zou zo vlug mogelijk het nodige doen om de nalatenschap te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Dan kunnen jullie het nodige doen om de begrafenis te regelen en bovendien later nog beslissen of jullie al dan niet de nalatenschap aanvaarden.

Marc13
Topic Starter

#3 , 02 nov 2014 12:04

Dank voor uw antwoord beste KimSe. In dit geval zijn er echter duidelijk meer schulden dan eigendom en heel weinig inboedel. Daarom gaan we geen boedelbeschrijving laten maken, doch zo snel mogelijk een notaris contacteren.
Toch bedankt voor de moeite.

Reclame

wanton

#4 , 02 nov 2014 12:35

Ik zou zo vlug mogelijk het nodige doen om de nalatenschap te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Dan kunnen jullie het nodige doen om de begrafenis te regelen en bovendien later nog beslissen of jullie al dan niet de nalatenschap aanvaarden.
Opletten , bij aanvaarding onder voorrecht boedelbeschrijving , aanvaard je de nalatenschap. Je kan ze daarna niet meer weigeren. Uw beslissing staat vast. Maar de verschillende vermogens worden niet vermengd, zodanig dat je een positief resultaat krijgt maar bij negatief je zelf niets moet betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 nov 2014 12:58

Dank voor uw antwoord beste KimSe. In dit geval zijn er echter duidelijk meer schulden dan eigendom en heel weinig inboedel. Daarom gaan we geen boedelbeschrijving laten maken, doch zo snel mogelijk een notaris contacteren.
Toch bedankt voor de moeite.
Dan is het veel beter en vooral eenvoudiger om de erfenis te verwerpen.
Geen gedoe meer achteraf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Marc13
Topic Starter

#6 , 07 nov 2014 16:04

Beste KimSe,Wanton en roharro. Allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Ondertussen ken ik de juiste cijfers van de schuldenlast en wens geen enkel risico te nemen. Ik zal dus de nalatenschap verwerpen.
Nogmaals bedankt en misschien tot lezen in betere tijden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”