Afkoop vruchtgebruik - nalatenschap

Geena
Topic Starter

Afkoop vruchtgebruik - nalatenschap

#1 , 02 nov 2014 21:10

Kan je, bij afkoop vruchtgebruik, deze te betalen som in mindering brengen bij nalatenschap ?
Dit bedrag heb je als naakte eigenaar minder bij een te verdelen erfenis, dus.... :? :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 02 nov 2014 22:26

Kan je, bij afkoop vruchtgebruik, deze te betalen som in mindering brengen bij nalatenschap ?
Dit bedrag heb je als naakte eigenaar minder bij een te verdelen erfenis, dus.... :? :(
Wat bedoel je eigenlijk?
Als je de dag na afkoop vruchtgebruik dood zou gaan heb je inderdaad minder geld maar voor een hogere waarde aan onroerend goed, want in volle eigendom.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Geena
Topic Starter

#3 , 05 nov 2014 12:34

Bv. Ik (naakte eigenaar) koop vruchtgebruik van woning af, maar heb nog een tegoed t.o.v. andere kinderen op volgende nalatenschap. Wordt mijn tegoed dan nog groter of maakt dat geen verschil ?

Reclame

patjebrussel

#4 , 07 nov 2014 15:32

Niemand begrijpt dit hoor.
Gaat vruchtgebruiker akkoord voor de omzetting ? Ben jij alleen als naakte eigenaar ?
Je antwoord afwachtend, zullen we daar starten zeker voor verdere antwoorden ?

roharro

#5 , 07 nov 2014 16:10

Bv. Ik (naakte eigenaar) koop vruchtgebruik van woning af, maar heb nog een tegoed t.o.v. andere kinderen op volgende nalatenschap. Wordt mijn tegoed dan nog groter of maakt dat geen verschil ?
Of u vandaag een zak chips, een meloen of vruchtgebruik koopt staat volledig los van toekomstige erfenissen.

Geena
Topic Starter

#6 , 07 nov 2014 21:57

Ik probeer even de situatie uit leggen..
Vader overlijdt - vader & moeder hadden diverse schenkingen gedaan aan 2 zussen, 3de zus heeft naakte eigendom van ouderlijke woning. Na de dood van vader blijkt er een groot verschil tussen schenkingen van zus 1, 2 en 3. Zus 3 heeft een veel kleiner deel gehad dan zus 1 & 2.
Nu wil zus 3 moeder uitkopen om niet eeuwen nog te moeten wachten op haar deel, maar door de afkoop (bij akkoord) van vruchtgebruik wordt zus 3 haar tekort nog groter, omdat ze een grote som geld moet neertellen voor iets wat van haar al zou moeten zijn terwijl ze nog een hoop tegoed heeft t.o.v. zus 1 & 2.
Kan zus 3 bij overlijden moeder en vereffening nalatenschap, haar tekort + som afkoop vruchtgebruik eisen ? :?

roharro

#7 , 07 nov 2014 22:06

Kan zus 3 bij overlijden moeder en vereffening nalatenschap, haar tekort + som afkoop vruchtgebruik eisen ? :?

Indien ze haar benadeling wegens de verschillen in schenkingswaarde kan aantonen dan ka ze daarvoor compenatie eisen vanwege haar zussen.
Maar de afkoop van het vruchtgebruik staat daar los van.

patjebrussel

#8 , 08 nov 2014 09:08

Ik probeer even de situatie uit leggen..
Vader overlijdt - vader & moeder hadden diverse schenkingen gedaan aan 2 zussen, 3de zus heeft naakte eigendom van ouderlijke woning. Na de dood van vader blijkt er een groot verschil tussen schenkingen van zus 1, 2 en 3. Zus 3 heeft een veel kleiner deel gehad dan zus 1 & 2.
Nu wil zus 3 moeder uitkopen om niet eeuwen nog te moeten wachten op haar deel, maar door de afkoop (bij akkoord) van vruchtgebruik wordt zus 3 haar tekort nog groter, omdat ze een grote som geld moet neertellen voor iets wat van haar al zou moeten zijn terwijl ze nog een hoop tegoed heeft t.o.v. zus 1 & 2.
dan zou het vrij dom zijn van die ene zus om alle onkosten van omzetting te dragen. En ook de moeder is dom om haar vruchtgebruik af te staan,..
Is de situatie nu zo, of is het zuiver hypothetisch ?

wanton

#9 , 08 nov 2014 13:07

Men kan de overlevende echtgenoot nooit verplichten om het vruchtgebruik af te staan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”