Kan ik alleen en niet mijn broer erven van onze grootmoeder

Marino R
Topic Starter

Kan ik alleen en niet mijn broer erven van onze grootmoeder

#1 , 17 nov 2014 12:53

Hallo,

Ik heb een vraag,

Mijn ouders zijn meer dan 40 jaar geleden gescheiden waarbij ik aan mijn moeder ben toegewezen en mijn broer aan mijn vader. Wij hebben eigenlijk geen contact meer gehad met elkaar, niet met mijn broer of met mijn vader. Nu is in mei dit jaar mijn moeder overleden waarbij ik nu de zorg van mijn grootmoeder ( haar moeder ) heb overgenomen, zij woont nog steeds alleen in een eigen woning. Normaal was het de bedoeling dat mijn moeder alle bezittingen zou erven van mijn grootmoeder maar vermits zij eerder overleden is wil mijn grootmoeder alles aan mij nalaten. Kan mijn broer dit aanvechten of mag mijn grootmoeder zelf beslissen aan wie zij alles nalaat ?

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen en eventueel te antwoorden.

mvg Romano

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 17 nov 2014 13:11

Neen dat gaat niet.
U kunt maximaal 75 percent erven, mits uw grootmoeder een testament opstelt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Marino R
Topic Starter

#3 , 17 nov 2014 16:47

Hartelijk dank voor jouw reactie

Reclame

roharro

#4 , 17 nov 2014 18:37

Correctie. Heb verkeerd gerekend.
U kan maximaal 2/3 van de erfenis krijgen. Dat is dus 66,66 percent. Dus niet 75 percent.

wanton

#5 , 17 nov 2014 20:58

Roharro, ik had daarstraks dit bericht gelezen. Volgens mij was die 75 % wel correct. Ik wil uitleggen hoe ik dit inierpreteer.
Er is één kind. Dat kind moet 50 % krijgen, maar gezien de plaatsvervulling te verdelen over de twee kleinkinderen. Dwz. elk kleinkind 25 %. De andere 50 % kan oma volledig aan het ene kleinkind toekennen. Die kan dus wel 75 % krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#6 , 17 nov 2014 21:21

Roharro, ik had daarstraks dit bericht gelezen. Volgens mij was die 75 % wel correct. Ik wil uitleggen hoe ik dit inierpreteer.
Er is één kind. Dat kind moet 50 % krijgen, maar gezien de plaatsvervulling te verdelen over de twee kleinkinderen. Dwz. elk kleinkind 25 %. De andere 50 % kan oma volledig aan het ene kleinkind toekennen. Die kan dus wel 75 % krijgen.
Ik ga terug naar mijn eerste interpretatie. Dus 75 percent!
Het aantal kleinkinderen kan de reservataire erfdelen van de kinderen (hun ouders) inderdaad niet beïnvloeden.
Was achteraf enigzins misleid omdat er in dit geval slechts één rechtstreekse afstammeling van de overledene was.

j.demoor

#7 , 19 nov 2014 11:03

“Art.739.Door plaatsvervulling nemen de afstammelingen van een erfgerechtigde zijn plaats in en worden zij in zijn graad tot de nalatenschap geroepen...”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat uw overleden moeder grootmoeders enig kind was,alhoewel ‘was het de bedoeling dat mijn moeder alle bezittingen zou erven’ twijfels doet rijzen.

U en uw broer vervullen dan moeders plaats bij grootmoeders overlijden.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Grootmoeder kan u dus dit beschikbaar deel = 1/2 bij testament toewijzen. Bovendien erft u de helft van de overige helft of 1/2 x 1/2 = 1/4.Uw broer erft dan 1/4.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”