Ik had vandaag telefonisch contact met mijn notaris en de advocaat die aangesteld werd sinds kort als voorlopig bewindvoerder van mijn grootmoeder (op mijn aanvraag)
Dit was hun verhaal :
notaris :
- kan momenteel niets ondernemen, omdat je niet over een erfenis van iemand kan procederen zolang de persoon in kwestie nog leeft.
- bij haar overlijden wordt er een totaal opgemaakt van haar bezittingen op dat moment, eventuele schenkingen die zij deed tijdens haar leven worden daar op mijn verzoek bij opgeteld. Als zij meer dan haar "beschikbare deel" heeft weggeschonken, kan ik eisen dat ik alsnog mijn erfdeel krijg waarop ik recht heb omdat ik reservataire en beschermde erfgename ben.
Dit betekent in mijn geval dat minimaal één derde van haar vermogen mij toekomt, één derde aan mijn zus en over één derde van haar vermogen mag zij vrij beschikken : dat is het deel dat ze mag wegschenken.
- Er staat blijkbaar geen termijn op, de termijn van 3 jaar is volgens haar enkel voor de fiscus, ttz. als je een schenking doet en je leeft nog 3 jaar, dan dienen de begunstigden geen successierechten meer te betalen. Sterf je binnen de 3 jaar na de schenking, dan betalen de begunstigden alsnog de successierechten.
voorlopig bewindvoerder :
- Het aandeel van mijn grootmoeder uit de verkoop van haar huis heeft zij geschonken aan de 2 kinderen van mijn zus.
Het betreft 2/3 van haar huidige vermogen, wat dus betekent dat zij 1/3 teveel weggeschonken heeft.
- Ik kan, indien gewenst, de notaris ook aanklagen omdat hij een akte opstelde en liet ondertekenen voor een door iemand die niet meer voor 100 % wilsbekwaam was.
Het enige probleem is dat ik dat moeilijk kan bewijzen aangezien ik pas een jaar nadien een aanvraag heb ingediend om een bewindvoerder aan te laten stellen.
Ik had blijkbaar niettegenstaande onze ruzie teveel vertrouwen in mijn zus !
- Bewindvoerder bevestigde het verhaal van de notaris.
Tenslotte heb ik nog een vraagje : kan ik het medisch dossier van mijn grootmoeder opvragen van de periode toen zij de schenking deed of kan de behandelende arts dat wijgeren zolang zij leeft ?
Mijn zus kan de 10 geboden dan wel afratelen, ze toepassen is blijkbaar iets moeilijker voor haar
Greetz
Lola