wie erft ?

witchqueen
Topic Starter

wie erft ?

#1 , 30 nov 2014 20:55

Situatie : ouder koppel zonder kinderen, redelijk bemiddeld.
Zij heeft een zus, die wel kinderen heeft.
Zijn enige familie is een nicht langs vaders kant, ook met gezin.
Het is niet geweten of er een huwelijkscontract is ; vermoed wordt huwelijk in gemeenschap met zo'n 'langst-leef-al' clausule die in die tijd populair was (ze wisten toen uiteindelijk nog niet dat er geen kinderen zouden komen)
De zus is ervan overtuigd dat als beiden overleden zijn, alles naar haar of -als zij er niet meer is- naar haar kinderen gaat.
Om het even of de man of de vrouw nu eerst komt te overlijden.
De kinderen denken dat als hun tante eerst sterft, en alles naar de oom gaat, de erfenis uiteindelijk naar zijn nicht en haar gezin zal gaan.
Wat klopt er nu (ervan uit gaande dat er geen testament is) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 30 nov 2014 21:01

De familie van de langstlevende erft alles.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 01 dec 2014 14:14

Hopen dat er geen huwelijkscontract is : dus ook geen langst leeft- clausule. Dan erft ieder familielid van zijn tante of oom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

witchqueen
Topic Starter

#4 , 01 dec 2014 22:46

De nicht in kwestie is geen 'nichtje' in de zin van kind van broer of zus van de man.
De nicht is een kind van de oom en tante van de man.
Dus :
Familie van de vrouw = zus met gezin
Familie van de man = dochter van zijn oom en tante
De zus van de vrouw denkt dat zij als schoonzus van de man eerder in lijn staat om te erven dan de nicht van de man ?

roharro

#5 , 01 dec 2014 22:54

Men erft niet van zijn schoonbroer. Daar is immers geen bloedverwantschap.

duma

#6 , 02 dec 2014 11:02

Hetgeen hier dus belangrijk is: Is er een huwelijkscontract met langs-leeft-clausule?

Daarvan hangt alles af.
Indien ja: dan erft enkel de familie v/d langstlevende.
Indien nee: dan erft elke familie bij overlijden van hun familielid in naakte eigendom. De langslevende behoudt wel sowieso het vruchtgebruik.

witchqueen
Topic Starter

#7 , 02 dec 2014 21:50

Hetgeen hier dus belangrijk is: Is er een huwelijkscontract met langs-leeft-clausule?

Daarvan hangt alles af.
Indien ja: dan erft enkel de familie v/d langstlevende.
Indien nee: dan erft elke familie bij overlijden van hun familielid in naakte eigendom. De langslevende behoudt wel sowieso het vruchtgebruik.
Klopt dit echt ? Ik dacht dat heel die dinges van 'naakte eigendom' en 'vruchtgebruik' enkel voor de 1e graad erfgenamen was ?
Laat ons nu eens fictief stellen dat er gewoon in gemeenschap gehuwd is, geen contracten, geen testamenten. Geen naaste familie ook, enkel aan beide kanten wat familieleden van het 37e knoopsgat. Als één van beiden dan sterft, dan gaat de naakte eigendom van de helft van de gemeenschap naar dat familielid van het 37e knoopsgat ???
Als dat effectief zo is, vind ik dat héél erg voor diegene die dan overleeft...
Wat als die dan de woning wil verkopen om bvb naar een zorgflat te gaan ? Dan is die ineens de helft kwijt ?
Wat als de overlevende de gemeenschappelijke spaarrekening wil aanspreken voor bvb een nieuwe auto of een zware kost aan de woning ???

Terug naar het echte gezin, ervan uit gaande dat die langst-leeft-clausule er is. Er is weinig contact met de nicht van de man, hoogstens een nieuwjaarskaartje. Met de (schoon)zus en haar gezin is er wel een goed contact.
Ik ben ervan overtuigd dat de mensen zelf niet beseffen dat enkel de familie van de langstlevende zal erven. Ze denken dat alles hoe dan ook naar de (schoon)zus of diens kinderen zal gaan als beiden komen te overlijden.
En ge kunt zoiets moeilijk gaan vragen hé :)

En wat als ze nu samen zouden overlijden, ik zeg maar wat, in een auto-ongeluk ?

roharro

#8 , 02 dec 2014 22:14

Een koppel gehuwd onder het wettelijk stelsel en zonder kinderen erft van elkaar in volle eigendom.
Bij het overlijden van de laatste gaat alles naar diens familie.

Enkel de persoonlijke bezittingen die er al waren voor het huwelijk en hetgeen geërfd wordt gaat in blote eigendom naar de familie van de overledene. Het vruchtgebruik is voor de langstlevende echtgenoot.

Bij de langst-leeft clausule verloopt het identiek als onder het wettelijk huwelijksstelsel.

duma

#9 , 04 dec 2014 09:12

Als ze samen overlijden, en dus echt zelfde 'time of death', niet: zelfde ongeluk en ze sterven dag op dag: dan wordt het verdeeld:

- familie vrouw de helft van gemeenschap + persoonlijke bezittingen/vermogen erfenis van vrouw
- familie man de helft van gemeenschap + persoonlijke bezittingen/vermogen erfenis van man

Zodra er een verschil is in tijdstip overlijden; volgt het de gewone weg.

duma

#10 , 04 dec 2014 09:13

Ik wou mijn bericht van daarboven (02/12) nog aan te passen, aangezien het inderdaad niet klopt, maar dat lijkt niet te lukken. Negeer het maar gewoon dan :)

witchqueen
Topic Starter

#11 , 04 dec 2014 21:37

Ja inderdaad, beiden hebben al geërfd van hun ouders die gestorven zijn.
Hij dus als enige erfgenaam ; zij samen met haar zus.
Maar als ik het goed begrijp, zou haar deel van de ouders dus hoe dan ook terug bij de zus of diens kinderen komen, ook als zij eerst sterft ?
Zou eigenlijk naar logisch zijn ook hé.

roharro

#12 , 04 dec 2014 21:43

Ja inderdaad, beiden hebben al geërfd van hun ouders die gestorven zijn.
Hij dus als enige erfgenaam ; zij samen met haar zus.
Maar als ik het goed begrijp, zou haar deel van de ouders dus hoe dan ook terug bij de zus of diens kinderen komen, ook als zij eerst sterft ?
Zou eigenlijk naar logisch zijn ook hé.
Normaal gezien zal dat inderdaad het geval zijn.
Tenzij ze via een testament ook dat aan haar overlevende echtgenoot nalaat.

Om het met zekerheid te weten moet men inzage hebben in al hun wilsbeschikkingen en huwelijkscontract.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”