erfenis terugvorderen bij scheiding

dimi76
Topic Starter

erfenis terugvorderen bij scheiding

#1 , 05 dec 2014 16:25

Hallo iedereen,
Ik ben wettelijk samenwonend met mijn partner maar we hebben besloten om te scheiden. Begin dit jaar werd via de notaris 50k euro overgeschreven op de gezamenlijke rekening, deze 50k euro was afkomstig van de verkoop van het huis van mijn moeder na haar overlijden (een erfenis maw). Ondertussen werd dit geld aan allerlei zaken gespendeerd (oa een wagen). Kan ik het volledige bedrag terugvorderen bij herverdeling van de goederen?
Groeten,
Dimi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 05 dec 2014 17:04

Van wie is die wagen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 05 dec 2014 18:48

U kan dit bedrag bij voorbaat terugvragen voor zover die som niet gebruikt is voor persoonlijke uitgaven. Indien de factuur vb. van de wagen op uw naam staat, kan u gewoon zeggen dat dat uw (persoonlijke) wagen is, zodat die al naar u komt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

dimi76
Topic Starter

#4 , 06 dec 2014 09:22

De wagen is van ons beide, ik heb geen factuur die bewijst dat het de mijne is. Verzekering staat wel op mijn naam, maar dat heeft geen belang denk ik. Die wagen zal in ieder geval toch verkocht worden, maar we zullen er niet voor terugkrijgen wat we er ingestoken hebben (o.a. ook onderhoudskosten die gebeurd zijn).

roharro

#5 , 06 dec 2014 13:18

De wagen is van ons beide, ik heb geen factuur die bewijst dat het de mijne is. Verzekering staat wel op mijn naam, maar dat heeft geen belang denk ik. Die wagen zal in ieder geval toch verkocht worden, maar we zullen er niet voor terugkrijgen wat we er ingestoken hebben (o.a. ook onderhoudskosten die gebeurd zijn).
Aangezien u de wagen hebt betaald is de verkoopopbrengst voor u.
De kosten die je hebt gemaakt door met je wagen rond te rijden en hem in je bezit te hebben zijn natuurlijk verloren, maar dat spreekt vanzelf.

dimi76
Topic Starter

#6 , 06 dec 2014 14:07

De kosten die je hebt gemaakt door met je wagen rond te rijden en hem in je bezit te hebben zijn natuurlijk verloren, maar dat spreekt vanzelf.
Maar als de wagen van ons beide is (geen factuur aanwezig dat het de mijne is, dus gemeenschappelijk), dan dient toch de verkoopsopbrengst verdeeld te worden over ons beide? En vermits de wagen van ons beide is werden de gedane kosten toch gedaan van ons gemeenschappelijk budget, en niet van mijn erfenis. Kan ik dan nog aanspraak maken op mijn volledige erfenis?

roharro

#7 , 06 dec 2014 17:48

Maar als de wagen van ons beide is (geen factuur aanwezig dat het de mijne is, dus gemeenschappelijk), dan dient toch de verkoopsopbrengst verdeeld te worden over ons beide? En vermits de wagen van ons beide is werden de gedane kosten toch gedaan van ons gemeenschappelijk budget, en niet van mijn erfenis. Kan ik dan nog aanspraak maken op mijn volledige erfenis?
De auto kan niet van beiden zijn aangezien jullie wettelijk samenwonen: bij wettelijk samenwonen woont u samen in een stelsel van scheiding van goederen.
Dus elk roerend goed behoort toe aan één persoon.
Uiteraard kunt u geen "aanspraak" maken op het volledig bedrag dat je ooit eens hebt geërfd aangezien je de erfenis (gedeeltelijk) hebt geconsumeerd,
door een auto te kopen en ook gebruikt als je bijdrage in de huishoudkosten.

dimi76
Topic Starter

#8 , 06 dec 2014 18:19

Wagen behoort aan 1 persoon -> ok, begrijp ik, maar mijn partner kan dan toch evengoed zeggen dat het haar wagen is, hoe wordt dit dan geregeld? De erfenis werd gestort in januari, auto gekocht in juni, daartussen werd ook haar loon op de gemeenschappelijke rekening gestort enz, ik kan dan toch niet aantonen dat de auto met mijn erfenis is gekocht?

Sirkii

#9 , 07 dec 2014 20:37

Staat er nog (meer dan) 50.000 € op die gemeenschappelijke rekening? Indien het antwoord negatief is werd al zeker een deel ervan uitgegeven. Zoals reeds uitgelegd kan je van wat uitgegeven is enkel recupereren wat er nog over is (bv verkoopwaarde auto)

Als jullie er echt niet uit komen dan doe je r misschien goed aan om enkele uren bemiddeling te betalen om alsnog tot een overeenkomst te komen. Als jullie geen aparte rekeningen hadden (en dus ook uw salaris kwam terecht op de gemeenschappelijke rekening) lijkt het er wel op dat jullie (impliciet) alles gedeeld hebben). Huizen die zijn makkelijk toewijsbaar maar geld dat er niet meer is is weg.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”