als we huwen, zijn mijn kinderen dan ook van mijn vriendin?

Rhammer
Topic Starter

als we huwen, zijn mijn kinderen dan ook van mijn vriendin?

#1 , 15 dec 2014 15:01

Ik trof u aan op JURIDISCH FORUM

Mijn vraag : Ik ben 68 –wed. + 3 kinderen – mijn vriendin is 66 – wed. - En kinderloos
Beide zijn wij gepensioneerd

Wij wonen (nog) niet samen, mijn vriendin en ik

1/ Als mijn vriendin een DUO-LEGAAT zou aangaan : en mijn kinderen tevens als “vreemde” erfgenaam dan begunstigt
betalen zij ipv. 65% succ. R. – dan 32.5% -
klopt dit als ik het goed voor heb?

2/ Echter : stel, MIJN VRIENDIN EN IK zouden huwen, WORDEN MIJN KINDEREN DAN TEVENS HAAR KINDEREN? Wettelijk gezien?

ZO JA, genieten die kinderen van mij dan van dezelfde voordelen ALS ECHTE KINDEREN – maw. dat zij aan minieme succ. R. van mijn vriendin later erven?

3/ En hoeveel is dan dat succ. R?

Moet zij daarvoor een TESTAMENT, zo ja, en voor NOTARIS opmaken, of kan dat onderhands?
Of is dat automatisch

4/ en – indien wij zouden huwen en als wij zouden gaan samenwonen – hoe gaat haar pensioen of onze beide pensioenen zich dan verhouden?
Ik heb ca. 1268 euro n/n per maand
Mijn vriending ca. 2000 euro n/n per maand

Mijn hartelijke dank, meester, voor uw uitleg en antwoord

M v g

Rhammer
P.S. mag ik een antwoord verwachten via mijn chessint@scarlet.be

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 16 dec 2014 08:54

Op vraag 2: Zij worden niet haar kinderen, maar wel haar stiefkinderen en die kunnen aan hetzelfde tarief erven als wettelijke kinderen.

OP vraag 3: Aangezien het niet haar wettelijk kinderen zijn, moet zij hen bij testament begunstigen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”