Verkoop om uit onverdeeldheid te treden

Amira
Topic Starter

Verkoop om uit onverdeeldheid te treden

#1 , 09 dec 2014 14:20

Beste,
Bij mijn echtscheiding heeft mijn ex en de vader van onze 2 kinderen, toen minderjarig,zijn helft van het huis geschonken aan de kinderen.Schenking geregistreerd en belastingen op betaald.
Vermits wij gehuwd waren onder scheiding van goederen was de helft van het huis sowieso mijn eigendom.
Ik had het vruchtgebruik tot de kinderen hun meerderjarigheid.
Dus die 2 kinderen zijn nu eigenaar in volle eigendom , voor de helft van een huis,ieder 1/4 de
Gedurende 25 jaar.
Ik heb al die jaren alle onkosten, kadaster ,reparaties enz. alleen betaald.

Mijn kinderen zetten mij nu onder druk,om het huis te verkopen om uit onverdeeldheid te treden.
Met de helft van het huis als overschot , heb ik niet genoeg om een andere woonst aan te schaffen,en zal omdat ik moet huren mijn levenskwaliteit fel dalen.
Ben ondertussen 69 jaar op pensioen en nog zeer zelfstandig.

Vraag:Vermits zij als mede-eigenaar in principe hadden moeten bijdragen in de onkosten en belastingen van het huis.
Mag ik dan bij verkoop, de al die jaren gedane onkosten,kadaster ,aftrekken van hun deel.?
Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 09 dec 2014 14:41

Vermits U het vruchtgebruik had, waren uw kinderen naakte eigenaar.

De naakte eigenaar dient enkel tussen te komen in structurele kosten.

Zie: http://plusmagazine.knack.be/nl/011-225 ... enaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

----------------------
Heeft U na hun meerderjarigheid waarbij U geen vruchtgebruik meer had, huur betaald aan uw kinderen?

Amira
Topic Starter

#3 , 09 dec 2014 16:43

Vermits U het vruchtgebruik had, waren uw kinderen naakte eigenaar.

De naakte eigenaar dient enkel tussen te komen in structurele kosten.

Zie: http://plusmagazine.knack.be/nl/011-225 ... enaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

----------------------
Heeft U na hun meerderjarigheid waarbij U geen vruchtgebruik meer had, huur betaald aan uw kinderen?
Dank u voor uw reactie.
NEE
Geen huur maar wel:
alle kosten betaald;vb Kadaster, herstellingen, onderhoud , enz.
Moest ik huur betaald hebben hadden ze moeten deelnemen in de kosten ook.
Wat ze uiteraard niet wilden.

Dus sinds 25 jaar :
-Ik ben eigenaar voor de helft in volle eigendom
-mijn kinderen de helft gedeeld door 2,ook in volle eigendom

Reclame

Mariette

#4 , 12 dec 2014 14:45

Vraag:Vermits zij als mede-eigenaar in principe hadden moeten bijdragen in de onkosten en belastingen van het huis.
Mag ik dan bij verkoop, de al die jaren gedane onkosten,kadaster ,aftrekken van hun deel.?
Dank u
Ik denk dat U best eerst een forfaitair huurbedrag voor al die jaren waarbij de kinderen volle eigenaar waren, berekent, (de helft van een normale huurprijs van de woning) en daarvan 50% van alle kosten (kadaster, herstellingen etc.) aftrekt. 50% omdat de andere helft uw eigendom is.

Dit bedrag zou U dan bij verkoop alsnog aan uw kinderen moeten betalen - als achterstallige huur van de helft van de woning.

Me dunkt zijn de standaard kosten voor een woning (50% dus) nog steeds minder dan x aantal jaren huur voor de helft van die woning. Niet?

Amira
Topic Starter

#5 , 14 dec 2014 21:30

Eventueel de helft van de huur die ze gemist hebben.
Bovendien is er een overeenkomst dat ik geen huur zou betalen.
In principe moesten zij aan mij huur betalen voor mijn deel, al die jaren dat zij bij mij gewoond hebben.
Kan het nog zotter.????

Daarbij kan ik van hen terug vragen:
de helft van alle onkosten + kadaster+reparaties aan het huis:
vb 2 nieuwe boilers, spouwisolatie, 2x reparaties schouw, herstellingen loodgieterij badkamer,nieuwe voordeur, schilderwerk buiten , dakreparatie, tuinwerk aan de voortuin,oprit leggen en herstellen,nieuwe garage kantelpoort......
Alles bijeen is dit een mooi sommetje en ik heb al de facturen.
Want dat heb ik al die jaren zonder morren betaald.

wolf2

#6 , 15 dec 2014 13:46

Deze vraag staat niet in de goede rubriek: dit gaat niet over erfrecht of over schenkingen. Is er niet een andere, betere rubriek over eigendom of mede-eigendom?

Mariette

#7 , 17 dec 2014 11:39

Eventueel de helft van de huur die ze gemist hebben.
Bovendien is er een overeenkomst dat ik geen huur zou betalen.
In principe moesten zij aan mij huur betalen voor mijn deel, al die jaren dat zij bij mij gewoond hebben.
Kan het nog zotter.????

Daarbij kan ik van hen terug vragen:
de helft van alle onkosten + kadaster+reparaties aan het huis:
vb 2 nieuwe boilers, spouwisolatie, 2x reparaties schouw, herstellingen loodgieterij badkamer,nieuwe voordeur, schilderwerk buiten , dakreparatie, tuinwerk aan de voortuin,oprit leggen en herstellen,nieuwe garage kantelpoort......
Alles bijeen is dit een mooi sommetje en ik heb al de facturen.
Want dat heb ik al die jaren zonder morren betaald.
Als ouder heeft U de plicht om voor uw minderjarige kinderen te zorgen, u kan hen dus geen huur vragen omdat ze in uw woning/vruchtgebruik woonden toen ze klein waren.

Het gaat hem erom dat uw vruchtgebruik slechts geldig was tot ze meerderjarig waren. Nadien heeft U hèn geen huur betaald.
De kosten die U gemaakt heeft werden enkel door uzelf beslist, zonder hun toestemming. Dit terwijl zij weldegelijk volle eigenaar waren en U dus minstens met hen had moeten overleggen. En waarom zou U hen slechts de helft van de door hen gemiste huur betalen?

Ik vrees dat uw kinderen U reeds een heleboel voordelen hebben gegund, terwijl U gewoon gratis in hun eigendom (50%) woonde.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”