Erfenis

stanneman
Topic Starter

Erfenis

#1 , 19 dec 2014 11:03

Mijn zuster is overleden , zij was weduwe . Er was een som geld en een huis te erven . De totale waarde van het geheel ligt , na aftrek van de nog bestaande onkosten op 150.560 € .
De notaris heeft nog 28 betalingen moeten doen met geld dat voorhanden was . Er zijn 3 erfgenamen : ikzelf 50% en mijn 2 nichten elk 25% .
Onze notaris heeft een ereloon geteld voor het uitvoeren van het testament van 3000 € . Hij geeft geen enkel detail over de rede van deze som , en reageert niet op onze vraag wat deze som eigenlijk inhoud .
De eindverdeling is dat mijn erfdeel lager is dan de som van de twee andere erfgenamen . Het erfgoed ligt in Walonie , maar de notaris uit Vlaanderen .
Kan het zijn dat er een fout is gebeurd bij de berekening van de eindsom. Welke rol speelt de notaris erin ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2014 13:11

Dat is de progressiviteit van de successierechten die hier speelt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2014 23:25

Vermoedelijk zal er door de vrederechter tevens een bewindvoerder aangesteld worden gezien verlengde minderjarigheid broer.

Reclame

stanneman
Topic Starter

#4 , 20 dec 2014 14:13

Vermoedelijk zal er door de vrederechter tevens een bewindvoerder aangesteld worden gezien verlengde minderjarigheid broer.

PS aan Stanneman...misschien de forumregels eens lezen... want op welke vraagsteller is mijn antwoord nu van toepassing?
Ik weet er geen bal van al die zaken , daarom heb ik gewoon een korte samenvatting van het hele gebeuren opgesteld in de hoop dat er iemand op een of pp een gedeelte van
mijn vragen kan antwoorden .
Groetjes STANNEMAN

stanneman
Topic Starter

#5 , 21 dec 2014 15:06

Hoi met stanneman ,
Hoe is de verdeling van het te betalen belasting van de erfenis bij een som van 150.560 € als en 50% krijgt en twee andere elk 25% .
Ik heb in verhouding meer betaald dan de beide anderen samen , is dat normaal?

chantika

#6 , 21 dec 2014 15:37

Onmogelijk te beantwoorden.

Erfenis rechten verschillen. Samenwonenden, boers, vreemden,
verschillen per gewest.

Zoek het op het net.

wanton

#7 , 21 dec 2014 16:29

Stanneman, eerst een vraag : waar woonde de overledene?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

stanneman
Topic Starter

#8 , 22 dec 2014 16:11

De overledene woonde in walonie . De erfgenaam die 50% krijgt is de zuster , de twee van 25% zijn twee nichten .

Groetjes STANNEMAN

Sirkii

#9 , 22 dec 2014 17:17

Jij betaalt successie op +- 75.000€. In Wallonië 20% tot 12.500, 25% tot 25.000, 35% tot 75.000

Elk van je neven betaalt successie op +- 37.500€. Weliswaar 25%, 30% en 40% doch elk apart van 0€ beginnend. Dit in tegenstelling tot Vlaanderen waar op erven door neven/nichten successie betaald wordt op het totaal vooraleer te verdelen.

In Wallonië is het dus "normaal" dat je neven iets meer dan 50% overhouden van wat jij overhoudt.

wanton

#10 , 22 dec 2014 20:08

In Wallonië is het dus "normaal" dat je neven iets meer dan 50% overhouden van wat jij overhoudt.

Is verkeerd voorgesteld. De neven betalen samen meer aan successierechten dan degene die erft als broer/zuster. Neven betalen steeds 5 % meer dan een broer of zuster.
Op het vermelde bedrag zou stanneman 23.265 € dienen te betalen. De neven op hun 37.640 elk 11.931 €. Is in verhouding meer. Stanneman dient dus alleen meer te krijgen dan de 2 erfgenamen samen. De onkosten van de notaris , hoe zijn die verdeeld?
Ik zou toch een detail vragen van de notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”