Vruchtgebruik erfelijk?

Istvan
Topic Starter

Vruchtgebruik erfelijk?

#1 , 01 mei 2008 15:40

Mijn partner en haar broer hebben een huis geërfd van hun moeder, doch hun vader heeft hierover vruchtgebruik gekregen.

Nu vragen wij ons af of bij het overlijden van de vader het vruchtgebruik mogelijk overgedragen wordt naar de huidige partner van de vader.
Momenteel wordt het pand verhuurd aan een derde partij, doch het is waarschijnlijk dat de vader en partner er vroeg of laat in zullen trekken.
Momenteel wonen vader en partner niet wettelijk samen, doch dit kan in de toekomst veranderen, zeker als hierdoor het vruchtgebruik na overlijden van de -oudere- vader overdragen kan worden.

Is het dus mogelijk dat bij overlijden van de vader het vruchtgebruik overgedragen wordt naar zijn partner? Wij gaan er ergens van uit dat zelfs een huwelijk mogelijk is als hiermee overdracht van vruchtgebruik bereikt wordt.

Groeten,

Steven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 01 mei 2008 16:22

Een vruchtgebruik is een recht op een bepaalde zaak.
Het is soms erfelijk en soms niet.

Een vruchtgebruik kan o.a. gevestigd worden op het hoofd van een bepaalde natuurlijke persoon; dat betekent dat het zolang kan duren als die persoon leeft.
Meestal is de genieter van het vruchtgebruik dezelfde persoon als diegene wiens leven de duur bepaalt van het vruchtgebruik.
Dat is altijd zo als een vruchtgebruik ontstaat uit een erfenis. De klassieker:
* ouders bezitten samen een huis
* moeder sterft
* vader krijgt vruchtgebruik op 1/2 huis en kinderen de blote eigendom daarvan.

Was het huis van moeder alleen, dan krijgt de man het volledige vruchtgebruik voor de duur van zijn leven en de kinderen de blote eigendom.

Hij kan dat huis zelf bewonen of verhuren, maar het houdt op:
* als hij overlijdt
* of als hij er vrijwillig afstand van doet.

Het komt NIET in zijn erfenis terecht en het kan dus niet in handen komen van zijn nieuwe echtgenote (of ze er nu in wonen of niet).
Men zegt dat het uitdooft bij zijn overlijden en dat de kinderen "op slag" volle eigenaar worden ipv blote eigenaar.

Wanneer is een vruchtgebruik nu erfelijk?
Stel: ik bezit een huis en ik geef het vruchtgebruik aan mijn zuster voor de duur van het leven van mijn tante (om redenen die ik nuttig vind; als eigenaar doe ik wat ik wil). Ik behoud de blote eigendom.

Als mijn zuster nu eerst zou sterven, dan valt dat vruchtgebruik in haar erfenis en zal haar man dat erven (bij gebrek aan kinderen) zolang de tante maar blijft leven.
Pas als tante sterft, dooft het vruchtgebruik uit en wordt de blote eigenaar (ikke) volle eigenaar.

Istvan
Topic Starter

#3 , 01 mei 2008 16:30

Dank voor de voor de uitleg, het huis was eigendom van beide ouders, dus heeft de vader inderdaad vruchtgebruik op de helft van het goed en is eigenaar van de ander helft.

Wil dit dan zeggen dat hij kan laten bepalen dat zijn partner vruchtgebruik krijgt over zijn helft of kan hij haar het volledige vruchtgebruik laten toekomen? Kan vruchtgebruik door zijn partner voorkomen worden? Bvb door mijn partner of haar broer er zelf in te laten trekken?

Reclame

wolf2

#4 , 02 mei 2008 21:29

Wil dit dan zeggen dat hij kan laten bepalen dat zijn partner vruchtgebruik krijgt over zijn helft of kan hij haar het volledige vruchtgebruik laten toekomen?

Dank U voor de aanvulling; dat maakt het gemakkelijker.

Vader is volle eigenaar van de 1/2 en heeft het vruchtgebruik op de andere 1/2. Die andere 1/2 is de blote eigendom van de kinderen van wijlen zijn vrouw.

Het volgende is onveranderlijk, wat er ook gebeurt:
* bij zijn overlijden dooft het vruchtgebruik op die andere 1/2 uit; de kinderen worden volle eigenaar ipv blote eigenaar.

Bij zijn overlijden kan ook zijn nalatenschap worden vastgesteld:
* daar zit in: o.a. de 1/2 van dat huis waar hij volle eigenaar was van.

Indien hij getrouwd zou zijn op datum van zijn overlijden of wettelijk samenwonend, zal een NIEUW vruchtgebruik ontstaan op zijn nalatenschap voor de duur van het leven van zijn vrouw of langstlevende samenwonende. Dus zitten we met:
* kinderen volle eigenaar van de 1/2 destijds van moeder
* kinderen ook blote eigenaar van de 1/2 van vader
* vrouw of (ll sw) levenslang vruchtgebruikster op de 1/2 van vader.

Indien hij niet zou hertrouwen en niet wettelijk zou gaan samenwonen (PS wettelijk samenwonen vereist een dergelijke verklaring voor de ambtenaar van de burgerlijke stand), dan nog kan hij een testament maken in haar voordeel. Zijn testament kan wel ingeperkt worden als hij teveel zou gegeven hebben (afhankelijk van aantal kinderen).

Hoe dan ook: zolang hij leeft, doet hij wat hij wil. Hij kan alleen niet verkopen. Het doet er niet toe door wie dat huis bewoond zou zijn op datum overlijden.

Zolang hij niet overleden is, kunnen de kinderen NIETS doen.

wolf2

#5 , 04 mei 2008 15:04

Indien hij getrouwd zou zijn ...

Dus zitten we met:
* kinderen volle eigenaar van de 1/2 destijds van moeder
* kinderen ook blote eigenaar van de 1/2 van vader
* vrouw of (ll sw) levenslang vruchtgebruikster op de 1/2 van vader.

Nog een aanvulling op het bovenstaande:
- als zo een huis verhuurd zou worden, zou de helft van de huur toekomen aan de kinderen en de 1/2 aan de weduwe
- tenzij de weduwe er zou inwonen: dan moet ze een halve huur aan de kinderen
- of in het andere geval: de kinderen moeten dan een 1/2 huur aan de weduwe.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”