Verdeling erfenis

Edgardbeek
Topic Starter

Verdeling erfenis

#1 , 24 dec 2014 11:56

Hallo,

ik heb graag een inlichting over het volgende:

Als kinderen de enige erfgenamen zijn van moeder, dan verwacht je een gelijke verdeling tussen de kinderen, ook al is er geen testament.

Wat als moeder enkele jaren geleden voor één zoon, omdat hij nog inwonende was en haar verzorgde, een brief opstelde waarin ze stelt dat na haar overlijden
een bepaalde som hem dient te worden betaald, maar die brief niet notarieel liet registreren, zijn de andere erfgenamen dan verplicht om deze wens van moeder uit te voeren?
Indien geldig, dient dit bedrag dan voorafgaandelijk van het totale erfdeel te worden afgehouden en dan pas de erfenis onder iedereen te worden verdeeld.

De zoon voor wie moeder dit papier opstelde, eist dat iedereen nu van zijn eigen geld hem betaalt , dus niet van het geld geblokkeerd op de bank.

Graag had ik hierover meer geweten.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 24 dec 2014 13:10

Indien de wetteljke reserve van de andere kinderen wordt gerespecteerd is dit volkomen legaal.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika

#3 , 24 dec 2014 13:16

Hallo,

De zoon voor wie moeder dit papier opstelde, eist dat iedereen nu van zijn eigen geld hem betaalt , dus niet van het geld geblokkeerd op de bank.

Alvast bedankt.

Dit deel is volgens mij niet legaal. Als hij meer krijgt moet hij dan ook niet meer erfenisrechten betalen?

Ik zou een notaris inschakelen.

Reclame

roharro

#4 , 24 dec 2014 13:22

Hallo,

Alvast bedankt.

Dit deel is volgens mij niet legaal. Als hij meer krijgt moet hij dan ook niet meer erfenisrechten betalen?

Ik zou een notaris inschakelen.
Ja wat de erfenisrechten betreft moet hij meer betalen.
Dat spreekt vanzelf.
Ze zullen het wel merken op de afrekening van de succesierechten (maar mijn buikgevoel zegt me dat ze de aangifte niet correct hebben gedaan...).

Uiteraard moet die brief voldoen aan de vormvereisten van een testament.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 24 dec 2014 13:27

Opletten :dit kan een schuld zijn van de nalatenschap. Dit kan verklaard worden als de vergoeding vanwege moeder aan de zoon voor de dagelijkse verzorging en derg. Dit moet aanvaard worden. Van de andere kant kan dan weer de gratis woonst (en voeding , ....) verrekend worden. Hij kan niet eisen dat de anderen dat met eigen geld betalen. Het moet uit de nalatenschap komen.
Het betreft de betaling van een schuld : daar zijn geen successierechten op te betalen.
Kan wel een moeilijke discussie worden : vraag een notaris om raad.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”