Mijn bejaarde moeder is sinds de (zelf-)dood van haar jongste zoon (mijn broer) 1 jaar geleden mentaal zeer zwaar achteruit gegaan, op de rand van krankzinnigheid (waanideeën, een grote doodwens, geen persoonlijke hygiëne, abnormaal gedrag, weinig eten (sommige dagen niks) etc). Dit is ook vastgesteld door zorgverleners van het wit-gele-kruis die haar komen wassen, buren, familie, vrienden, ... Haar huisarts (70 jaar en al meer dan 40 jaar haar arts) zegt dat ze "apart" is maar niet abnormaal. Zij wenst nu al haar bezittingen te schenken aan de zoon van mijn overleden broer en dan naar een rusthuis te gaan. Die jongen staat bekend bij het gerecht voor druggebruik, rijden onder invloed, geweldplegingen en diefstal.
Kan ik haar gedwongen psychiatrische testen laten ondergaan om haar geestesvermogen te laten vaststellen? Kan dat de schenking (als die zich reeds heeft voorgedaan) ongedaan maken of moet dat voor de schenking gebeuren?
Indien zij alles wegschenkt moet ik daarvan op de hoogte gebracht worden door de notaris?
Indien zij alles wegschenkt en in een rusthuis/zorginstelling gaat wonen, moet ik dan nog voor de kosten instaan want zij heeft een klein pensioen?
Moet ik een advokaat nemen?