Probleem met kadaster

licen
Topic Starter

Probleem met kadaster

#1 , 29 dec 2014 11:55

Beste,

In september is jammer genoeg mijn vader overleden.
Alles is ondertussen geregeld voor de erfenis en aangegeven voor de erfenisrechten.

Mijn moeder heeft verleden week het bericht gekregen dat de aangifte foutief is daar we een grond niet zouden aangegeven hebben.
Volgens het kadaster is mijn vader nog eigenaar van een grond.
Deze grond zou deel uitgemaakt hebben van gronden die hij zelf geërfd had van zijn moeder.
Volgens de broer van mijn vader is deze grond nooit eigendom geweest van de familie.
De gronden ernaast wel.

Ik zie hier maar 2 mogelijkheden:
1: Fout bij het kadaster
2: Mijn vader had meer grond dan dat hij wist

Bij mogelijkheid 1 moeten we kunnen bewijzen dat deze grond toch niet van ons is om geen erfenisrechten te moeten betalen.
Mogelijkheid 2 is mooi meegenomen daar het een bouwgrond is.

Is de persoon die bij het kadaster vermeld staat absoluut de eigenaar of is er een andere manier om dit op te zoeken?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 dec 2014 12:06

Vraag bij de betrokken dienst de historie van het betreffende goed. Daarin staat vermeld wie de opeenvolgende eigenaars zijn en hoe ze eigenaar werden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 dec 2014 12:09

Indien die grond van uw vader is dan betaalde hij jaarlijks onroerende voorheffing op die grond.
Kijk dus zijn aanslagbiljetten onroerende voorheffing na.
Dubbelcheck bij het hypotheekkantoor.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

licen
Topic Starter

#4 , 29 dec 2014 13:07

Alvast bedankt.

Blijkbaar staat zijn overleden moeder ook nog op het uittreksel van het kadaster.
Maar zij is al enkele jaren geleden gestorven.

wolf2

#5 , 30 dec 2014 08:20

Heel eenvoudig: U doet niets. Uit beleefdheid: een antwoord per mail dat de Administratie zich ongetwijfeld vergist. Maar schrijf niet "ik wil wel eens weten hoe U daaraan komt, want dan vraagt U inlichtingen en die moet U betalen."
U moet niet bewijzen dat iets niet van U is (misschien is dat wel zo in één van de Korea's).
Laat de Registratie zelf maar uitzoeken waar zij of het Kadaster zich hebben vergist. Als de ontvanger U wil doen betalen, dan moet hij een dwangschrift opstellen waarin hij uiteenzet waarom en op welke manier Uw vader eigenaar is geworden. Daarvoor moet hij alle erfenissen van Uw vader en wellicht ook deze van de generatie er voor herbekijken. De fout komt dan ongetwijfeld aan het licht en U zal er niets meer van horen. Wat hij nu wil doen, is U dat werk laten doen... Het feit dat in de hoofding van het artikel nog een overleden persoon staat, duidt al op een fout of een probleem want al die artikels zijn verplicht op te ruimen door die diensten.

U weet wellicht dat het kadasterplan versie 2014 gratis online staat? Google Cadgis en U komt er. Dat kan helpen als U het voor Uzelf eens wil bekijken.

Bij het hypotheekkantoor kunt U niets gaan doen: in België worden erfenissen niet opgenomen in de documentatie van de hypotheken (zodat U daar slechts de toestand vindt van de laatste notariële aankoop van een perceel: dat kan honderd jaar geleden zijn).

Als U bij het Registratiekantoor zelf een "eigendomstitel" zou opvragen (historiek van de eigendomsveranderingen van een perceel), dan moet U daar voor betalen.

Het is zeker nuttig de aanslagbiljetten onroerende voorheffing te vergelijken met de werkelijkheid. Weet echter dat voor een artikel waar geen kadastraal inkomen op staat van minstens 15 euro (600 frank), er géén aanslagbiljet gestuurd wordt. En voor een (landbouw)grond kan dat zeker het geval zijn. Als daar fouten op staan, dan komen die pas naar boven ... bij een overlijden of een verkoop.

Het zou ook nuttig zijn te weten waar die grond ligt en of er momenteel iemand iets op doet. Aan wie betaalt die boer dan zijn pacht?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”