Wettelijk samenwonen, de oplossing voor lagere successie ??

fourton
Topic Starter

Wettelijk samenwonen, de oplossing voor lagere successie ??

#1 , 06 jan 2015 22:16

Wie weet raad?

Nonkel heeft via testament X als enige erfgenaam van zijn hele nalatenschap aangeduid.
Aan een achterneef dus, wat naar successie een enorm probleem kan geven voor X.
Nonkel en tante waren getrouwd onder het wettelijk stelsel en hadden geen kinderen.

X woont al een paar maanden bij nonkel ( en tante tot ze 3 weken geleden overleed ) en zorgt goed voor hen.
Ze kunnen het heel goed met elkaar vinden en dat is al jaren zo.(Ook met tante was het meer moeder/zoon )
In haar testament liet tante trouwens alles na aan nonkel en in tweede instantie aan X.

Nonkel is negentig voorbij maar zeer helder van geest, doch heeft een zware slag gekregen door het overlijden
van tante. Als nonkel nog een jaar leeft zal X als feitelijk samenwonend worden aanzien qua successie.
Sterft nonkel echter binnen de 10 maanden zal dat successie als vreemde worden denk ik?

Is het niet zo dat indien beide partijen " een briefje " van wettelijk samenwonen tekenen, dat de successie op
het roerend en onroerend goed er onmiddellijk totaal anders uit ziet ? Of zie ik het verkeerd??

Nonkel is voor rede vatbaar, en als ik hem het fiscaal verschil kan uitleggen zal hij onmiddellijk akkoord gaan met
het samenwonen wettelijk te maken.

Als u zich afvraagt wat voor belang ik daarbij heb, ik ben de bezorgde vader van X.

Dank voor jullie reacties...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 jan 2015 18:38

Ja, voor het Vlaams Gewest lijkt me dat allemaal juist. X moet ongehuwd zijn: dat zal wel maar U vermeldt het niet.

fourton
Topic Starter

#3 , 07 jan 2015 20:43

Ja, X is ongehuwd en woont in het Vlaams Gewest.

Dank voor uw reactie.

Reclame

Rica

#4 , 08 jan 2015 02:57

Ik stel mij hier toch vragen bij... klopt het dat de achterneef voor succR kan aanzien worden als "samenwonend" indien hij bij zijn groot-oom gaat inwonen???
Het tarief voor 'samenwonende' staat op gelijke lijn met het tarief in rechte lijn en echtgeno(o)t(e). Dit m.i. om de samenwonende PARTNER voor succR te aanzien als/gelijk te behandelen als echtgeno(o)t(e). M.i. dient "het voeren van een gemeenschappelijke huishouding" begrepen te worden als het samenleven als PARTNER/ gezin, niet het samenwonen van een oom en achterneef. Art 48 §2 lid 8 W.Succ. heeft m.i. dan ook betrekking op een wettelijk of feitelijk samenwonende PARTNER en eventuele (stief)kinderen. M.i. valt de achterneef voor de berekening van de succR onder het tarief 'anderen' (dus het zwaarst belaste tarief).
'Wettelijk samenwonen' kan bovendien niet geregeld worden door het 'ondertekenen van een briefje door de partijen'. Een verklaring van wettelijke samenwoning wordt afgelegd door middel van een geschrift dat wordt overhandigd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeenschappelijke woonplaats.

fourton
Topic Starter

#5 , 08 jan 2015 06:47

Daar hebt u gelijk in, " een briefje" was dan ook fictief in de tekst aanwezig.
Maar zover ik weet, toch voor het Vlaams Gewest, vallen 2 personen die samenwonen na
1 jaar feitelijk samenwonen in de schijf successie van 1ste rang en indien wettelijk samenwonend,
zoals dat kan tussen broer en zus, nonnetjes in een klooster,enz...gelijkgesteld met een echtgenoot,
echtgenote.Of klopt dit niet?

Rica

#6 , 08 jan 2015 10:44

M.i. is er hier een verschillende benadering in het civiele en het fiscale recht. Maar ik ben geen fiscalist. Ik werp de bedenking alleen maar op... Ik veronderstel dat er zeker fiscalisten zijn op dit forum die duidelijkheid kunnen brengen?

wanton

#7 , 08 jan 2015 19:01

Ik citeer :Feitelijk samenwonen:Je woont feitelijk samen als je met een andere persoon op hetzelfde adres woont en met deze persoon samen instaat voor het huishouden.
Om feitelijk samen te wonen - en familieleden kunnen dat- moet men wel kunnen aantonen dat er een gezamenlijke huishouding is. Er wordt voor beiden samen gekookt, ieder draagt bij tot de kosten. Studenten op kot wonen misschien wel op hetzelfde adres maar dat wordt niet aanvaard wegens 'geen gezamenlijke huishouding.'
Feitelijke samenwoners , die tot de erfenis komen ( hier moet er een testament zijn ) , betalen successierechten in rechte lijn : 3 - 9 - 27 %. Er is zelfs vrijstelling van SSR voor de gezinswoning als de familieleden-samenwoners geen familie zijn in rechte lijn , di. ouders-kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

fourton
Topic Starter

#8 , 08 jan 2015 19:43

Bedankt, maar weet u ook hoe het zit met wettelijk samenwonenden?
Kunnen betrokkenen een aangifte van wettelijk samenwonen indienen op de burgerlijke stand
van hun gemeente? Wat zijn de wettelijke voorwaarden? Dienen zij zoals bij feitelijk samenwonenden,
minimum een jaar samen te wonen? Kortom, waar zitten de verschillen en eventuele addertjes?

wolf2

#9 , 08 jan 2015 23:15

Feitelijk samenwonenden: laagste tarief na 1 jaar.
Wettelijk samenwonenden: laagste tarief onmiddellijk.

Zoals Wanton al zei: het tarief is één ding: ze moeten ook nog eens erven van elkaar en dat kan bij feitelijk samenwonenden alleen met een testament.

Let op: voor de vrijstelling van de gezinswoning is men strenger. Daar heeft men de "langstlevende partner" uitgevonden: je oma kan dan al je samenwoner zijn, ze kan niet je "partner" zijn.

fourton
Topic Starter

#10 , 09 jan 2015 17:47

In elk geval hartelijk dank voor het ophelderen van deze kwestie Wanton en Wolf2.
Het lijkt me duidelijk wat beteft het laagste tarief en wat betreft de gezinswoning
daar kan ik ook mee leven. Dank!!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”