Wie weet raad?
Nonkel heeft via testament X als enige erfgenaam van zijn hele nalatenschap aangeduid.
Aan een achterneef dus, wat naar successie een enorm probleem kan geven voor X.
Nonkel en tante waren getrouwd onder het wettelijk stelsel en hadden geen kinderen.
X woont al een paar maanden bij nonkel ( en tante tot ze 3 weken geleden overleed ) en zorgt goed voor hen.
Ze kunnen het heel goed met elkaar vinden en dat is al jaren zo.(Ook met tante was het meer moeder/zoon )
In haar testament liet tante trouwens alles na aan nonkel en in tweede instantie aan X.
Nonkel is negentig voorbij maar zeer helder van geest, doch heeft een zware slag gekregen door het overlijden
van tante. Als nonkel nog een jaar leeft zal X als feitelijk samenwonend worden aanzien qua successie.
Sterft nonkel echter binnen de 10 maanden zal dat successie als vreemde worden denk ik?
Is het niet zo dat indien beide partijen " een briefje " van wettelijk samenwonen tekenen, dat de successie op
het roerend en onroerend goed er onmiddellijk totaal anders uit ziet ? Of zie ik het verkeerd??
Nonkel is voor rede vatbaar, en als ik hem het fiscaal verschil kan uitleggen zal hij onmiddellijk akkoord gaan met
het samenwonen wettelijk te maken.
Als u zich afvraagt wat voor belang ik daarbij heb, ik ben de bezorgde vader van X.
Dank voor jullie reacties...