Er is een verschil tussen het gratis mogen bewonen van een eigendom toebehorend aan de ouders en het wonen thuis bij de ouders.
Het eerste is een duidelijke bevoordeliging te vergelijken met een schenking, het tweede is dat niet.
Het staat ouders vrij te doen wat ze willen met hun eigendom zoals het gratis te laten bewonen door één van de kinderen, maar dat sluit niet uit dat er geen gevolgen kunnen zijn bij een latere erfenis.
Twee duidelijk te onderscheiden zaken!
Waarop baseer je je voor die stelling ? Ik ken alvast geen jurisprudentie die dit staaft. Er is immers nog zoiets als cadeaus die "klein" zijn tov het eigen vermogen en dus niet als verdoken schenking beschouwd kunnen worden. Dergelijke situaties doe ik ken (gelukkig niet bij mij want ik en m n broers/zussen gunnen mijn gehandicapte zus het gratis huis dat ze van m n ouders mag bewonen) zijn gewoon van tafel geveegd of geëindigd in kletterende ruzie.
Verdeel dus wat er is en maak geen advocaten rijk met een aanslepende onverdeeldheid waardoor het geërfde alleen maar in waarde zakt.
Trouwens: hoe ga je aantonen dat in ruil voor de gratis bewoning geen dagelijkse hulp verleend werd ? Boodschappen, was, gezelschap, ...