#10 , 13 feb 2015 19:36
Beste, ik ga proberen u één en ander duidelijk uit te leggen.
Uit de erfenis van grootmoeder, heeft moeder 1/3 ontvangen.
Haar erfenis wordt verdeeld tussen de 4 kinderen , die de blote eigendom krijgen en de (stief) vader heeft het vruchtgebruik.
Wat in moeders erfenis zit hangt af van haar persoonlijke situatie : de helft van de gemeenschap plus haar eigen vermogen. Dit laatste omvat , zoals u zelf noteert, alles wat zij had voor dit huwelijk en hetgeen zij geërfd of geschonken gekregen heeft. Dat deel van grootmoeders huis is dus eigen vermogen. Dat neemt niet weg dat stiefvader daar vruchtgebruik van heeft, zoals op alles wat in haar nalatenschap zit.
Nu bij verkoop van grootmoeders huis moet ieder vergoed worden voor zijn aandeel. B en C ontvangen gewoon 1/3. Het deel van D dient verdeeld tussen haar 4 kinderen en haar echtgenoot.
Een man van 55 jaar heeft, volgens de recent afgekondige tabel, nog een levensverwachting van 28,5 jaar. Dit resulteert in een coëfficient van 50,81 % waarde voor het vruchtgebruik. Gemakshalve zou ik zeggen : 50 % voor stiefvader, 50 % voor de kinderen. Deze ontvangen uiteindelijk (ongeveer) 1/24 van de totale verkoopprijs.
Een gemakkelijk voorbeeld. Stel het huis is verkocht voor 240.000 € , waardoor het deel van moeder 80.000 € bedraagt.
Hiervan heeft stiefvader dus de helft , en elk kind 10.000 €. Deze werkwijze geldt voor alles wat in moeders nalatenschap zit, tenzij stiefvader afstand doet van vruchtgebruik.
Deze coëfficient is niet dezelfde als die gebruikt wordt om de successierechten te berekenen.
Op deze bedragen moeten 2 x successierechten betaald worden , alleen voor hetgeen binnen één jaar 2 x is vererfd wordt dat met de helft verminderd de tweede keer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon