Moeder overleden maar erfenis grootmoeder is nog niet rond

Abercrombie
Topic Starter

Moeder overleden maar erfenis grootmoeder is nog niet rond

#1 , 12 feb 2015 09:56

Persoon A (grootmoeder van mijn vriendin) sterft en laat een huis na aan haar 3 kinderen
Persoon B erft 1/3
Persoon C erft 1/3
Persoon D (moeder van mijn vriendin) erft 1/3

Persoon D heeft 4 kinderen uit een eerste huwelijk en is hertrouwd met Persoon E (stiefvader) onder het wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract

De moeder is enkele maanden na de grootmoeder gestorven
de erfenis van de grootmoeder was op het moment van het overlijden van de moeder nog niet afgerond

Nu is mijn vraag:
Omdat de erfenis van de grootmoeder nog niet rond was op het moment van het overlijden van de moeder gaat dan de erfenis van de grootmoeder rechtstreeks naar de kinderen? (de moeder leefde nog op het moment dat de grootmoeder stierf)
Of
Heeft het overlijden van de moeder (voor de erfenis van de grootmoeder afgerond is) geen invloed en erft de stiefvader 50% en de 4 kinderen 50%

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2015 11:06

"rechtstreeks" is veel gezegd. De erfenis die uw moeder zou ontvangen van uw grootmoeder komt in de massa van uw moeder waarvan u en de andere kinderen gaan erven. Maw, dit gebeurt niet rechtstreeks (dus er zullen 2 maal erfrechten vanaf worden gehouden).

Merk op dat zonder testament of andere speciale constructie uw stiefvader niets erft buiten het vruchtgebruik van uw moeders deel van de gezinswoning.

Abercrombie
Topic Starter

#3 , 12 feb 2015 11:48

nog wat informatie die ik was vergeten
het huis is ondertussen openbaar verkocht (mijn vriendin en haar zussen hebben hier ook moeten voor tekenen)
dus erft de stiefvader dan:
50% van de opbrengst van moeders deel
50% vruchtgebruik op moeders deel
of helemaal niets

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 feb 2015 12:29

De stiefvader krijgt bij de verkoop zijn aandeel in het huis (vb 50% als hij en uw moeder beide voor 50% eigenaar waren of helemaal niks als het huis volledig eigendom van de moeder was), plus het vruchtgebruik op de moeder haar deel van de gezinswoning.

Abercrombie
Topic Starter

#5 , 12 feb 2015 13:37

het huis dat verkocht is is de erfenis van de grootmoeder (dus niet de gezinswoning van de moeder en stiefvader dat is nu voor 50% van de 4 kinderen en 50% van de stiefvader en de stiefvader heeft het vruchgebruik)

Als mijn redenering klopt dan:
heeft de moeder 1/3 volle eigendom geërfd van de grootmoeder
dus dan erven de 4 kinderen toch die 1/3 volle eigendom en de stiefvader niets
en als de kinderen beslissen te verkopen dan heeft de stiefvader toch geen recht en ook geen vruchtgebruik op het geld dat voortvloeit uit de verkoop?

Ik heb hier iets gevonden op het net dus weet niet of het correct is

Het wettelijk stelsel vertrekt van het principe dat eigen is alles wat echtgenoten hadden op de dag van het huwelijk en alles dat zij tijdens het huwelijk verwerven uit erfenis, schenking of testament. Alle andere goederen en inkomsten die zij verwerven, zijnde de inkomsten uit hun arbeid of de opbrengsten van hun goederen (bijv. de huur van een eigen goed) zijn gemeenschappelijk. De schulden die zij maken zijn dat ook.
Source: http://tremmery.be/default.aspx?level1= ... ogensrecht

roharro

#6 , 12 feb 2015 17:15

Van hetgeen de moeder heeft geërfd van de grootmoeder heeft de stiefvader, als wettige echtgenoot van de moeder, het vruchtgebruik.
Ik begrijp toch goed dat de chronologsiche volgorde als volgt is:
overlijden grootmoeder>>overlijden moeder>>echtgenoot van moeder op dat ogenblik nog in leven?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Abercrombie
Topic Starter

#7 , 13 feb 2015 08:50

dat klopt

dus omdat ze het huis verkocht hebben moeten ze zijn vruchtgebruik afkopen of vervalt het vruchtgebruik met de verkoop?

wanton

#8 , 13 feb 2015 14:01

Ik durf veronderstellen dat stiefvader ook heeft meegeteken voor de verkoop. Hoe oud is die trouwens ? dit voor de bepaling van zijn deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Abercrombie
Topic Starter

#9 , 13 feb 2015 18:00

Ik dacht het wel maar durf het niet met zekerheid zeggen

Ongeveer 55j

wanton

#10 , 13 feb 2015 19:36

Beste, ik ga proberen u één en ander duidelijk uit te leggen.
Uit de erfenis van grootmoeder, heeft moeder 1/3 ontvangen.
Haar erfenis wordt verdeeld tussen de 4 kinderen , die de blote eigendom krijgen en de (stief) vader heeft het vruchtgebruik.
Wat in moeders erfenis zit hangt af van haar persoonlijke situatie : de helft van de gemeenschap plus haar eigen vermogen. Dit laatste omvat , zoals u zelf noteert, alles wat zij had voor dit huwelijk en hetgeen zij geërfd of geschonken gekregen heeft. Dat deel van grootmoeders huis is dus eigen vermogen. Dat neemt niet weg dat stiefvader daar vruchtgebruik van heeft, zoals op alles wat in haar nalatenschap zit.
Nu bij verkoop van grootmoeders huis moet ieder vergoed worden voor zijn aandeel. B en C ontvangen gewoon 1/3. Het deel van D dient verdeeld tussen haar 4 kinderen en haar echtgenoot.
Een man van 55 jaar heeft, volgens de recent afgekondige tabel, nog een levensverwachting van 28,5 jaar. Dit resulteert in een coëfficient van 50,81 % waarde voor het vruchtgebruik. Gemakshalve zou ik zeggen : 50 % voor stiefvader, 50 % voor de kinderen. Deze ontvangen uiteindelijk (ongeveer) 1/24 van de totale verkoopprijs.
Een gemakkelijk voorbeeld. Stel het huis is verkocht voor 240.000 € , waardoor het deel van moeder 80.000 € bedraagt.
Hiervan heeft stiefvader dus de helft , en elk kind 10.000 €. Deze werkwijze geldt voor alles wat in moeders nalatenschap zit, tenzij stiefvader afstand doet van vruchtgebruik.
Deze coëfficient is niet dezelfde als die gebruikt wordt om de successierechten te berekenen.
Op deze bedragen moeten 2 x successierechten betaald worden , alleen voor hetgeen binnen één jaar 2 x is vererfd wordt dat met de helft verminderd de tweede keer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Abercrombie
Topic Starter

#11 , 13 feb 2015 20:06

De uitleg die we van hem kregen was niet zo duidelijk en volledig

Hij heeft op een gegeven moment zelfs gezegd "ik betaal jullie succesierechten en dan krijg ik alles" natuurlijk was niemand daar mee akkoord

dus ik dank jullie voor de meer gedetailleerde en volledige uitleg

Groeten,
Abercrombie

Mariette

#12 , 14 feb 2015 08:31

Waarom zou stiefvader het vruchtgebruik krijgen op de erfenis van de grootmoeder?

j.demoor

#13 , 14 feb 2015 11:18

‘het overlijden van de moeder (voor de erfenis van de grootmoeder afgerond is) heeft geen invloed ‘ op de verdeling van grootmoeders nalatenschap.

Grootmoeders nalatenschap gaat dus in volle eigendom voor een gelijk deel naar haar 3 kinderen,waaronder moeder.

Moeders nalatenschap = helft gemeenschappelijk vermogen + hele eigen vermogen.

Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).

Moeders nalatenschap gaat dus in blote eigendom voor een gelijk deel naar haar 4 kinderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro

#14 , 14 feb 2015 13:07

Waarom zou stiefvader het vruchtgebruik krijgen op de erfenis van de grootmoeder?
Omdat de grootmoeder eerst was overleden en daardoor de (moeder) echtgenote van de stiefvader dir reeds had geërfd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”