Gezinswoning van echtgenote verbouwen.

TomD.
Topic Starter

Gezinswoning van echtgenote verbouwen.

#1 , 13 feb 2015 12:02

Mijn vrouw en ik zijn 21 jaar samen waarvan 9 jaar getrouwd zonder huwelijkscontract.
Zij had reeds een eigendom (via schenking van de ouders) dat we 7 jaar geleden hebben verbouwd met een gezamenlijk lening (hypotheek).
Mijn vrouw had al een dochter uit een vorig huwelijk en hebben samen ook nog een dochter.

Omdat ik meebetaal aan de verbouwingen van een woning die niet van mezelf is, heb ik me laten wijsmaken dat dit later voor problemen zou kunnen zorgen?
Stel dat mijn vrouw voor mij sterft, mag ik dan in het huis blijven wonen (dat niet van mij is) en hoe zit dat dan met erfeniskosten en met de kinderen?

Misschien werd deze vraag al ens eerder gesteld maar kon het niet terugvinden,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 feb 2015 14:05

Door het feit dat u getrouwd bent , heeft u , bij overlijden van uw echtgenote, steeds recht op het volledige vruchtgebruik van de gezinswoning. U kan levenslang zelf blijven wonen zonder dat de kinderen , die de blote eigendom erven, u daar uit kunnen zetten. Als echtgenoot betaalt u geen successierechten, de kinderen wel.
Er kunnen wel problemen zijn als u zou gaan scheiden : is er een afspraak hoe uw kosten aan haar woning aangepakt wordt?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

TomD.
Topic Starter

#3 , 15 feb 2015 11:17

Bedankt voor het duidelijke antwoord. Een regeling in geval van scheiding hebben we niet, ik ga er nog steeds van uit dat dat 'nooit' zal gebeuren.
Stel dat het wél zover zou komen, wat zijn dan de mogelijke gevolgen?

Reclame

wanton

#4 , 15 feb 2015 11:49

Het is haar huis, waarvoor jij kosten hebt betaald. Er zou een regeling moeten zijn om daar iets mee te doen. U kan vragen een deel te recupereren, rekning houdend met zoveel jaren 'inwoonst'.
Ik zou zelfs aanraden dat het huis , met eventueel bijkomende lening, gemeenschappelijk gemaakt wordt. Kosten zijn zeer beperkt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”