vader woonde en is overleden in buitenland hoe onterven?

matrix
Topic Starter

vader woonde en is overleden in buitenland hoe onterven?

#1 , 01 jun 2008 12:06

Mijn vader (die belg is) woont in het buitenland maar heeft hier in België massas schulden gemaakt. Zijn adres is in het buitenland.
Ik wil me laten onterven maar ik kan dat volgens de griffie niet doen omdat zijn adres in het buitenland is. Hij is ondertussen overleden en ik ben raadeloos. Ik weet niet hoeveel tijd ik nog heb om dit allemaal in orde te doen en weet niet meer waar lopen.
Wat moet ik doen?
Matrix

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 jun 2008 13:24

Zich laten onterven is in ons bestel niet mogelijk. Wat U wel kan doen , is dat U de erfenis weigert. Normaal gebeurt dit bij de Rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de overledene woonde. Mits deze in het buitenland woonde , wendt U zich best tot De Rechtbank van uw eigen arrondissement om deze verklaring op te maken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 01 jun 2008 19:45

In welk land woonde hij?

Bezat hij op de dag van zijn overlijden gronden of huizen in België?

Reclame

matrix
Topic Starter

#4 , 05 jun 2008 12:38

ik heb hier al mijn loping gehad.
ik ben bij een notaris geweest en die zegt dat ik mij kan laten onterven omdat zijn laatste woonplaats in belgië in west-vlaanderen was. dus conclusie gewoon naar rechtbank van eerste aanleg in Brugge en alles inorde.
Nu we daar waren kregen we een andere verhaal, hij heeft een domicilie in buitenland dus zijn laatste verblijfplaats is buitenland dus kan ik me niet laten onterven.

teleurgesteld zijn we terug naar de notaris gegaan en hij heeft dan de griffie gebeld en dan terug gezegd dat het wel kon.
Ik ben het moe en weet echt niet waar lopen.
nu heb ik vernomen dat als de overledene een schuld heeft in het ziekenhuis dat ik zelfs als ik me laat onterven het toch zal moeten betalen !!!!!

wanton

#5 , 05 jun 2008 17:55

U laten onterven betekent ook de kosten van het ziekenhuis weigeren. Of dit nu rechtstreeks met het ziekenhuis of door tussenkomst van een OCMW gebeurt , maakt mi. niets uit.

Maar hou vol en laat U onterven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”