Minderjarige erfgenamen en geen boedel

R1ncewind
Topic Starter

Minderjarige erfgenamen en geen boedel

#1 , 29 mei 2015 11:49

Hallo Forum,

Situatie eigenlijk enorm simpel.

Mijn moeder heeft geen fysieke bezittingen meer, enkel nog geld bij 1 bank.
Er zijn geen schulden. (behalve de begrafeniskosten, die royaal gedekt zijn)

Zij vermaakt het overblijvende geld via testament aan mij en mijn twee (minderjarige) kinderen.

Edoch, de wet verplicht dat er voor minderjarige erfgenamen een rondje vredegerecht is, met daarbij een aanvaarding onder voorwaarde van boedelbeschrijving.

Er IS echter geen BOEDEL, enkel het geld bij die ene bank.

Ik vermoed dat dit toch weer eens enkel via het Notariaat kan gebeuren ?

mvg,

Een mondige, creatieve (maar soms licht wanhopige) burger
"Rincewind had always assumed that the purpose of running away was to be able to run away another day."

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 mei 2015 15:49

Dir is algemener dan fyseke voorwerpen alleen. Omvat dus ook tegoeden, spaargelden, roerende beleggingen, onroerende goederen en schulden!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2015 16:25

Iemand zal toch officieel moeten vaststellen en bevestigen dat er geen andere boedel, buiten de banktegoeden, was, en dat is weer de notaris

Reclame

j.demoor

#4 , 31 mei 2015 09:12

“Art.410.§ 1. De vrederechter moet de voogd bijzondere machtiging verlenen om :...5° een nalatenschap, een algemeen legaat of een legaat onder algemene titel te verwerpen of te aanvaarden, wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden...Art.776.Nalatenschappen aan minderjarigen kunnen alleen overeenkomstig de bepalingen van artikel 410, § 1, rechtsgeldig worden aanvaard...Art.793.De verklaring waarbij een erfgenaam te kennen geeft dat hij deze hoedanigheid slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving aanneemt, moet worden afgelegd op de griffie van de rechtbank van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen of ten overstaan van een notaris...”(Burgerlijk Wetboek)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”