Broer wil niet weg uit ouderlijk huis

snufke1
Topic Starter

Broer wil niet weg uit ouderlijk huis

#1 , 17 jun 2015 11:41

Hallo!

Even een schets van mijn situatie:
Wij zijn met 3 broers thuis. Mijn oudste broer woont bij mijn moeder en zorgde voor haar.
Nu is moeder onlangs overleden.
Mijn oudste broer gaat ervan uit dat hij in het huis kan blijven wonen en hij wil van geen wijken weten.
Mijn andere broer en ik willen het ouderlijk huis echter verkopen.

Kunnen we onze oudste broer verplichten om weg te gaan uit het huis?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 17 jun 2015 11:47

Niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te blijven.
Indien geen akkoord kan worden bereikt kunnen u en uw broer (die wenst te verkopen) naar de rechtbank stappen om de uit onverdeelheidtreding te vragen

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 jun 2015 11:52

Wie heeft de woning geërfd?

Reclame

snufke1
Topic Starter

#4 , 17 jun 2015 12:05

ik en mijn twee broers

Sirkii

#5 , 17 jun 2015 12:55

Uw broer kan natuurlijk jullie beiden uitkopen als het tot een akkoord komt qua prijs. Voorts kan je strikt genomen elk 1/3e van de normale verhuurwaarde van het pand vragen. Wel best geen huurkontrakt opstellen doch een bezettingsovereenkomst om vlotter te kunnen verkopen.

Zoals geschreven : als de broer niet wil/kan uitkopen en niet tot een overeenkomst bereid is (bv 6 maand tijd om te verhuizen en meewerken bij de verkoop) de gerechtelijke procedure opstarten.

Turaki

#6 , 17 jun 2015 13:14

Dus in eerste instantie vraagt u (via AS) een woonvergoeding (spreek absoluut niet van huur) gelijk aan 1/3 van de normale huurprijs (en uw andere broer ook, uiteraard).

Daarnaast laat u uw broer weten dat u de woning wenst te verkopen, dat u dit graag uit de hand doet daar dit het meeste zal opbrengen, maar dat bij blijvende weigering u het niet zal nalaten om een openbare verkoop de vorderen voor de rechtbank. Dit kan u al vermelden in uw eerste AS.

Tot de verkoop kan hij echter gerust daar blijven wonen (mits betaling van de woonvergoeding), daarna is het aan de nieuwe eigenaars om te beslissen of hij er mag blijven wonen (als huurder dan, met een contract), of dat hij een maand de tijd heeft om de woning te verlaten (normale termijn bij bezetting ter bede), maar dat is dan uw zaak niet meer.

wolf2

#7 , 17 jun 2015 16:05

Zie wet op de kleine nalatenschappen van 1900.

Wat is het kadastraal inkomen van het huis ?

snufke1
Topic Starter

#8 , 17 jun 2015 16:43

Oei, geen flauw idee ivm kadastraal inkomen.

patjebrussel

#9 , 17 jun 2015 19:15

Ik kan u aanraden van meteen de gerechtelijke procedure op te starten, je kan dat gerust alleen, maar beter om 1 advocaat te nemen voor jullie 2.
De oudste broer zal jullie aan het lijntje houden, bovendien verplichten tot meebetalen van allerlei onkosten (jullie blijven eigenaars).
Korte metten mee maken, er zit niets anders op.
Wij hebben hetzelfde gedaan, en zijn erg tevreden hoe de gerechtelijke notaris dit aanpakt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jun 2015 23:52

Niet vergeten ook bezoekmomenten te voorzien bij verkoop - stel deze zelf al voor en dwangsom bij niet naleving ( niet opendoen voor makelaar/kopers)- dwangsom af te trekken van zijn deel.
Is er al een inventaris gemaakt en een staat van het pand ?

Rica

#11 , 19 jun 2015 11:09

En wil hij het huis niet zelf overnemen en de 2 andere erfgenamen 'uitkopen'? Dan kan hij blijven wonen, wat hij blijkbaar wil?
Als hij het huis wil overnemen en indien hij beroep kan doen op de wet op de kleine nalatenschappen, kan het huis zelfs niet openbaar verkocht worden als hij dat niet wil maar kan hij het huis overnemen tegen schattingsprijs.

j.demoor

#12 , 19 jun 2015 11:19

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
Ik ga ervan uit dat moeder voornoemd vruchtgebruik verwierf bij vaders vóór-overlijden en aan haar oudste zoon daarin recht van bewoning verleende.

“Art.625. Het recht van gebruik en het recht van bewoning worden gevestigd en gaan teniet op dezelfde wijze als vruchtgebruik.”(B.W.).

“Art.617.Vruchtgebruik eindigt :Door de dood van de vruchtgebruiker.”(B.W.).Bij moeders overlijden eindigde dus haar vruchtgebruik en daardoor ook het recht van bewoning van haar oudste zoon,dat ze hem krachtens dat vruchtgebruik verleende.

‘Er is sprake van rechtsmisbruik als de eigenaars van een woning het recht van bewoning dat wijlen hun moeder had verleend aan haar toenmalige bejaarde levenspartner,weigeren te verlengen tot op het ogenblik dat deze laatste zijn intrek kan nemen in het door hem verhuurde appartement,en als de eigenaars hem zelfs geen termijn van respijt willen toekennen‘(Vred.Zomergem 27 juni 2014,R.W.2014-15,751).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

giserke

#13 , 19 jun 2015 11:32

Ik kan u aanraden van meteen de gerechtelijke procedure op te starten, je kan dat gerust alleen, maar beter om 1 advocaat te nemen voor jullie 2.
De oudste broer zal jullie aan het lijntje houden, bovendien verplichten tot meebetalen van allerlei onkosten (jullie blijven eigenaars).
Korte metten mee maken, er zit niets anders op.
Wij hebben hetzelfde gedaan, en zijn erg tevreden hoe de gerechtelijke notaris dit aanpakt.
Dat ruikt naar een advocaat die zijn cliënt wil ophitsen.

Op de eerste plaats moeten de 2 andere broers voorstellen dat die ene broer hun deel uitkoopt, zodat de broer die er wil blijven wonen de volle eigenaar wordt van de woning.
Iemand met een beetje normale intelligentie snapt dit.

Pas als dit niet lukt kun je in laatste verdere juridische stappen overwegen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”