Schenkingen nét voor overlijden/aangifte erfenis

lpeiffer
Topic Starter

Schenkingen nét voor overlijden/aangifte erfenis

#1 , 02 jul 2008 21:37

Mijn tante zaliger is bijna 5 maanden geleden overleden. Nu maandag aanstaande moet de aangifte van nalatenschap ingediend worden. Net vandaag krijg ik het ontwerp van aangifte op de fax. Nu blijkt dat er daags (!) voor haar overlijden ( ze was al 4 dagen vóór haar overlijden in licht comateuze toestand) er een schenking heeft plaatsgevonden van de meeste van haar roerende goederen (effecten e.d.) aan mijn broer, (ca 250 000 euro en dit uiteraard zonder mijn medeweten. Er moest zelfs een achternicht aan te pas komen op de hand 'vast te houden' voor de akte te tekenen. Deze schenking was een notarieële schenking, m a w is er een 'bevriend' notaris aan te pas gekomen om 7% registratie ipv 65% successierechten te vermijden...
Indien ik nu de aangifte van erfenis onderteken, ben ik dan nog in de mogelijkheid om deze "schenkingen" aan te vechten ? ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 03 jul 2008 12:49

Een aangifte van nalatenschap heeft geen enkel burgerlijk gevolg.

De schenking aanvechten kan niet wegens benadeling van uw voorbehouden deel, want dat heeft U niet.

Wel wegens haar gezondheidstoestand, maar gezien het notariële karakter van de akte betekent dat een beschuldiging aan de notaris...

wanton

#3 , 03 jul 2008 19:05

De schenking aanvechten heeft zijn nut , ook al betaal je een hoog % aan successierechten.
Dat dit tevens een beschuldiging ten opzichte van de notaris inhoudt , is niet meer dan normaal. Er zijn blijkbaar heel wat notarissen die het blijkbaar niet zo nauw nemen met hun deontologie.
Ik heb zelf weet van een paar eigenaardige ' oplossingen' die een notaris heeft aangereikt.
Zo was er een demente man , die op medische gronden onbekwaam werd verklaard om ook wat dan maar zelfstandig uit te voeren en te beslissen. Hij moest zelfs zijn identiteitskaart niet meer tekenen. Toch is er een notaris gevonden die die man , drie weken voor zijn dood, een testament laat tekenen.

Ik ben er allang niet meer van overtuigd dat alles wat een notaris zegt of doet correct is. En dat het resultaat dan is dat één of andere bevoordeligd wordt , zult je wel begrijpen zeker!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”