erfenis

zorka
Topic Starter

erfenis

#1 , 04 jul 2008 21:00

Dag iedereen,

Ben hier nieuiw, maar zou toch een vraagje willen stellen.

Mijn man en ik zijn getrouwd met een huwelijkskontrakt. Wij hebben gebouwd op de grond die ik gekregen heb van mijn ouders en alleen op mijn naam staat.

Wij hebben 2 kinderen.

Wat gebeurd er als ik kom te sterven? Het huis is van ons beiden..

Groetjes Zorka

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jul 2008 21:39

Eerst en vooral zeggen dat het huis van U alleen is. Als de grond , die U van uw ouders hebt , van U alleen is , is automatisch , door de natrekking , ook het huis van U alleen. Zelfs als uw man mee de lening ondertekend heeft en mee afbetaalt. Die moet U heeeel graag zien , als die zo iets doet. Wat jullie moeten doen is bij de notaris , via wijziging huwelijkscontract , de grond en het huis 'gemeenschappelijk' maken. Ik in zijn geval zou dat zelfs eisen om nog mee af te betalen. Er kan wel een terugkeerclausule ingezet worden , zodat bij echtscheiding het huis terug bij U komt , mits een vergoeding voor zijn inspanningen - financiële en andere.Hij kan volgens mij niet genieten van fiscale aftrek van de lening , want hij is geen (mede)eigenaar van de woning.
Zoals de zaak nu is , en jijzelf komt te overlijden , bekomt uw echtgenoot wel het vruchtgebruik op de woning , zodat hijzelf levenslang kan blijven wonen. De blote eigendom daarentegen gaat naar de kinderen.
Ik raad U aan uw situatie eens te bespreken met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zorka
Topic Starter

#3 , 04 jul 2008 23:27

Bedankt Wanthon voor je antwoord, maar ben je wel zeker? Ik heb gehoord dat het huis gewoon naar mijn man gaat en de helft van de grond
naar mijn familie (eerst mijn ouders en daarna naar mijn broer). Dus als mijn broer zijn deel vraagt zal mijn man hem de helft van de grond moeten uitbetalen.
Wij hebben geen lening op ons huis gehad.

groetjes Zorka

Reclame

wolf2

#4 , 05 jul 2008 09:45

Op uw vraag kan niet geantwoord worden zonder méér uitleg.

Welk huwelijkscontract heeft U?
Zitten daar bepalingen in die de gemeenschap anders zouden verdelen dan bij helften?
Zitten daar schenkingen tussen echtgenoten in?

Hoe gebeurde de schenking?
Als voorschot op erfdeel of buiten erfdeel?
Indien als voorschot, dan met vrijstelling van inbreng in natura?

Bestaat er een toelating tot bouwen? Of een recht van opstal?

Zo komen we al snel tot 16 verschillende mogelijkheden.

zorka
Topic Starter

#5 , 05 jul 2008 15:28

Bedankt Dino, maar het beste is dat wij naar een notaris gaan.

groetjes Zorka

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”