Schuldsaldo en vrichtgebruik

Jatin
Topic Starter

Schuldsaldo en vrichtgebruik

#1 , 10 jul 2015 10:51

Beste

Mijn vriend en ik zijn wettelijk samenwonend in zijn huis. We hebben een samenlevingscontract en er is een testament, dewelke mij het levenslang vruchtgebruik op de woning geven. In het testament werd ook het vruchtgenot van alle roerende en onroerende goederen onttrokken aan de moeder van zijn minderjarige kinderen. De kinderen blijven uiteraard erfgenaam van de woning, ik behoud enkel het vruchtgebruik.

Momenteel heeft hij een schuldsaldoverzekering voor de volledige resterende lening. Stel dat hij de schuldsaldo stopzet, wie dient de lening dan verder af te betalen indien hij zou overlijden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2015 12:08

Bij overlijden betaald die schuldsaldoverzekering juist het overblijvende saldo. Er moet dan niets meer, zeker als ze op beide namen staat.

Jatin
Topic Starter

#3 , 10 jul 2015 14:31

De schuldsaldo staat op naam van mijn vriend (net zoals de lening), de woning is enkel zijn eigendom, ik heb het vruchtgebruik.
Mijn vraag was wie de lening dient af te betalen als er GEEN schuldsaldoverzekering zou zijn?

Reclame

denlowie

#4 , 10 jul 2015 15:01

Normaal kan je geen hypotheek lening hebben zonder schuldsaldo verzekering, dus die vraag is zeker overbodig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#5 , 10 jul 2015 15:31

Als de SSV blijft bestaan en vriend overlijdt: schuld is afgelost, huis wordt eigendom van de kinderen, u hebt het vruchtgebruik.
Stel dat de SSV opgezegd wordt (in principe zal de bank hier niet mee akkoord gaan, maar laat ons hypothetisch zeggen dat dit wel kan) en de vriend overlijdt, dan draaien zijn erfgenamen (de kinderen) op voor het verder afbetalen van de lening. Aangezien zij minderjarig zijn, vermoed ik dat hun voogd dit moet regelen.

Als de lening niet kan betaald worden, zal het huis moeten verkocht worden en zou u in principe vruchtgebruiker blijven. Vruchtgebruik wordt "mee verkocht", dacht ik. Gevolg is dan ook dat de woning waarschijnlijk niet zo veel zal opbrengen. Hopelijk genoeg om de lening af te betalen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper

#6 , 10 jul 2015 16:18

Primo is de schuldsaldoverzekering hoogstwaarschijnlijk een contractueel overeengekomen verzekering. Als de kredietnemer dat éénzijdig stopzet zal de bank het krediet opzeggen en onmiddellijk het schuldsaldo opeisen. Indien de bank wel akkoord zou gaan (en die kans is heel klein) dan zullen de erfgenamen bij overlijden instaan voor de terugbetaling van de schulden. In voorkomend geval zal de bank overgaan tot verkoop. het testamentair bedongen vruchtgebruik is niet tegenstelbaar ten aanzien van een eerder gevestigde hypotheek op de gehele eigendom. Daar zal u dus weinig geniet van hebben.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”