Reservatair gedeelte

tomencien
Topic Starter

Reservatair gedeelte

#1 , 07 jul 2008 22:05

Beste

Mijn vader overlijd en mijn moeder blijft achter, van vaders deel krijg ik als enig kind de naakte eigendom en moeder het vruchtgebruik. (alles is gemeenschappelijk)
Wat indien dit enkel geld is? Wordt automatisch mijn deel geblokkeerd of kan moeder dit ook opmaken? Wat indien ik niet weet welke rekeningen ze allemaal heeft?
Verder zijn er een week voor het overlijden kleinere bedragen (5000 en 6000 euro) van de spaarrekening waar ik weet van heb verdwenen.
Moeder geeft hier geen uitleg voor, maar het houd wel in dat mijn gedeelte met 5500 euro verminderd is (5000+6000=11000, 11000/2=5500).

Sorry voor de talloze vragen maar het is dan ook zo'n moeilijke materie voor leken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 jul 2008 18:58

Beste ,

voor roerende goederen moet je de regeling van splitsing blote eigendom/vruchtgebruik zelf regelen. Laat eerst de begrafeniskosten betalen van vaders deel. Daarna spreek je af met de bank, en iedere bank die zich respecteert kan dat regelen. U zet het bedoelde bedrag op uw naam op een vb. spaarrekening . De uitbetaling van de intrest dient te geschieden op een rekening van uw moeder. Dit duurt zolang zij leeft. Bij haar overlijden vervalt dit en word jij zonder verdere kosten volle eigenaar van vaders geld.
U moet de aangifte van nalatenschap mee ondertekenen als erfgenaam : controleer eventueel die bedragen en vergelijk ze met de aangifte van de bank(en).
De vermelde werkwijze is de wettelijke regeling. Men kan die niet weigeren. Confronteer desnoods uw moeder met één en ander.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gypsi

#3 , 09 jul 2008 08:40

hoe gebeurt het als er een clausule bij huwelijkscontract=verblijvinsbeding

Reclame

wanton

#4 , 09 jul 2008 11:50

Hallo,
verblijvingsbeding is de juridische naam van de volkse term ' langst leeft ,al heeft'. Dit wil zeggen dat bij huwelijkscontract is bepaald dat de gemeenschappelijke goederen bij het overlijden van de eerste echtgenoot volledig toekomen aan de langstlevende echtgenoot. Eventuele kinderen komen op dat ogenblik niet tussen in de nalatenschap : zij erven pas bij het tweede overlijden.
Deze werkwijze is af te raden in het geval dat er kinderen aanwezig zijn , om meerdere redenen. Vooral de financiële kant : zelfs met vrijstelling van successierechten voor de gezinswoning voor de langstlevende , is het totaal bedrag van successierechten bij de twee overlijdens veel hoger dan bij het wettelijk systeem.
Darom wordt het verblijvingsbeding steeds minder toegepast bij koppels met kinderen. Daar opteert men best voor een keuzebeding , waarbij de langstlevende kan kiezen uit een aantal formules , al naargelang de eigen leeftijd , gezondheid , behoeftes , relatie met de kinderen , enz.
Hiervoor zet men in een wijziging van huwelijkscontract een aantal keuzemogelijkheden : sommige goederen in vruchtgebruik vb. gezinswoning ; andere goederen in volle eigendom ; van sommige goederen niets : vb. een tweede woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”