Scheiding van goederen en erven

Krokus
Topic Starter

Scheiding van goederen en erven

#1 , 07 jul 2008 21:32

Mijn echtgenoot en ik hebben samen geen kinderen maar elk een dochter uit een vorig huwelijk.
Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen. De gezinswoning en zo goed als de volledige inboedel is eigendom van mijn echtgenoot.
Hij heeft een testament geschreven waarin hij "het maximum wettelijk mogelijke" nalaat aan mij.
Het is zijn bedoeling om het erfdeel waar hij vrij kan over beschikken (de helft) aan mij na te laten.
Kan dat met het stelsel scheiding van goederen en op deze manier?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 jul 2008 18:50

Inderdaad , dit kan. Een testament is niet afhankelijk van het gekozen huwelijksstelsel.
Indien uw echtgenoot voor U komt te overlijden , erf jij de helft van de woning en de aanwezige huisraad en inboedel , in volle eigendom.
Van de andere helft bekom jij het vruchtgebruik , zolang je leeft. Zijn dochter bekomt daarvan de blote eigendom.
Weet ook dat jij op hetgeen je erft van de gezinswoning , geen successierechten moet betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Krokus
Topic Starter

#3 , 12 jul 2008 22:47

Bedankt voor uw antwoord.
Ik heb nog 1 vraag:

Het testament is handgeschreven en ligt thuis.
Kan ik dit bij een notaris in bewaring geven en zo ja hoeveel kost dit en wat zijn de formaliteiten?

Alvast bedankt

Reclame

wanton

#4 , 13 jul 2008 10:55

U kan dit testament zelf bewaren , of U kan het ter bewaring geven aan een notaris.
In alle geval , bij het overlijden van uw man , moet dit testament , via een notaris , voorgelegd worden aan de rechtbank , die het onderzoekt , op inhoud en op vorm, alvorens het wordt goedgekeurd.
Indien U het nu bij een notaris bezorgt , kan die al nazien of het voldoet aan de voorwaarden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”