huishoudelijke hulp

bramdeleener
Topic Starter

huishoudelijke hulp

#1 , 13 jul 2008 09:30

Beste

Situatie:

Al jaren helpt mijn echtgenote haar vader in het huishouden. De 3 andere dochters doen , om allerlei redenen, zo goed als niets.

Aangezien haar vader nood heeft aan extra ondersteuning zou zij deeltijds willen werken. Zo komt er ook structureel tijd vrij om thuis een aantal dagen te helpen.

Vader heeft echter heel wat medische kosten en een beperkt inkomen en kan haar hiervoor onmogelijk onmiddellijk vergoeden.

Hij is wel in het bezit van een huis.

Zou zij een regeling kunnen afspreken dat het bedrag voor het gepresteerde werk thuis , na overlijden van haar vader, achteraf in rekening gebracht wordt bij de verdeling van de erfenis ?

Kan dit ?

Zo ja, hoe pakt zij dit het beste aan zodat er achteraf geen moeilijkheden zijn ? ( want ongetwijfeld zullen de 3 andere dochters " wel tijd hebben" bij de verdeling van de erfenis )

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 jul 2008 10:59

Dit is een vaak voorkomend probleem in heel wat families.
Vader kan dit best voorzien , door in een testament , een bepaalde som voor te behouden aan zijn zorgdragende dochter. Normaal moet 3/4 van zijn nalatenschap verdeeld worden onder alle kinderen. Hij kan dus via wilsbeschikking max. 1/4 vrij toekennen.
Laat dit wel door een notaris opmaken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bramdeleener
Topic Starter

#3 , 13 jul 2008 12:52

Deze oplossing kan niet omdat reeds 1/4 extra toegekend werd aan een zieke broer.

Is er een andere mogelijkheid bvb onder de vorm van een vordering t.o.v. de vader. ( in rekening te brengen na het overlijden)

Zo ja, hoe gaat dit ?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”