Huis in onverdeeldheid en erven?

binneke
Topic Starter

Huis in onverdeeldheid en erven?

#1 , 12 jul 2008 15:19

Mijn echtgenoot en ik gaan na 22 jaar huwelijk met onderlinge toestemming scheiden en ik kan in ons huis blijven wonen.
We zouden het huis in onverdeeldheid laten met elke 5 jaar een verlenging, dit is mogelijk tot men sterft.
We hebben geen kinderen en ons huis is afbetaald.
Wanneer mijn ex echtgenoot of ik komen te overlijden zou de helft van het huis naar ouders, broers en zussen gaan van één van ons beiden.
Kan het ook geregeld worden bij de notaris dat ik toch levenslang in het huis zou kunnen blijven wonen nadat mijn ex echtgenoot is overleden of moet ik toch het huis verkopen en de helft uitbetalen aan zijn familie?

Alvast bedankt voor uw respons.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 jul 2008 10:50

Vermits er na jullie scheiding op generlei wijze nog een relatie is tussen jullie beiden , erf jij niets van hem bij zijn overlijden.
Jij behoudt wel de helft van de woning , maar best is dat jij ook , om je te beschermen tegen zijn familie , het levenslang vruchtgebruik bekomt op de hele woning.
Laat dat mee noteren in de echtscheidingsovereenkomst.
Bespreek dit met uw advocaat of notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

binneke
Topic Starter

#3 , 13 jul 2008 17:13

Hartelijk bedankt voor uw respons, we gaan zeker een akte van onverdeeldheid van het huis bij de notaris laten beschrijven en dan zal ik ook vragen of er een clausule kan ingezet worden over levenslang vruchtgebruik als dat zou mogelijk zijn.

Nog eens hartelijk bedankt!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”