Wat erven de kinderen van mijn man uit zijn vorig huwelijk?

juliette
Topic Starter

Wat erven de kinderen van mijn man uit zijn vorig huwelijk?

#1 , 15 jul 2008 12:01

Vorig jaar huwde ik met mijn echtgenoot, en in ons huwelijkscontract staat vermeld dat alles naar de langstlevende echtgenoot gaat.
Mijn echtgenoot had twee kinderen uit een vorige relatie, met wie hij geen contact meer heeft op vraag van de vorige partner.
Ondertussen hebben wij samen een woning gekocht en een aardig vermogen opgebouwd. Samen hebben wij nog geen kinderen, maar deze komen er hopelijk wel.
Stel dat mijn man overlijdt, hoe zit het dan met de erfenis? Als alles naar mij gaat, kan ik dan erna het vermogen veilig stellen en ervoor zorgen dat alles naar onze gemeenschappelijke kinderen gaat?
Of gaat er sowiezo een deel van het vermogen naar kinderen uit de vorige relatie van mijn man, niettegenstaande hij ze in jaren niet meer gezien heeft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 jul 2008 16:41

Beste Juliette,
een contract 'langst leeft , al heeft' in jullie geval komt neer op het onterven van de kinderen van uw echtgenoot. Dat kan niet in onze huidige wetgeving. De notaris moet U dat verteld hebben.Die kinderen hebben steeds recht op hun deel van de erfenis. Indien er geen gemeenschappelijke kinderen zijn of komen , verkrijgen die twee kinderen ieder 1/3 van zijn nalatenschap. Het derde part komt dan U toe. Die kinderen kunnen en zullen dit contract ,met succes , aanvechten.
Uzelf erft wel het vruchtgebruik op zijn ganse nalatenschap , zelfs als die alleen bestaat uit gemeenschappelijke goederen. Eigen goederen van uw man vallen zelfs buiten dit contract. U kan dus blijven wonen , u ontvangt eventueel huurgelden, u krijgt de intresten van het geld.
Ook als jullie samen nog kinderen krijgen , kunnen die twee kinderen niet genegeerd worden. Op dat ogenblik heeft , volgens mij , de formule 'langst leeft , al heeft' weinig zin en zijn jullie eigenlijk beter af met het wettelijk stelsel.
In dit systeem verdelen al zijn kinderen - die uit zijn vorige relatie én die samen met U - de blote eigendom van zijn nalatenschap. In het uiterste geval kan hij via testament het vrij beschikbaar deel , nl. 1/4 , aan U overmaken.
Nogmaals = een goede notaris had U dit allemaal moeten uitleggen. Men kan zijn kinderen , ook al ziet men ze niet meer , NIET onterven.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”