Uitleg bij clausule

DeVliegher
Topic Starter

Uitleg bij clausule

#1 , 10 aug 2015 14:54

Geachte forumleden,

Mijn zus heeft in 1986 een villa gekocht van mijn ouders. De akte omvatte eveneens een schenking van de bouwgrond waarop deze villa stond. Deze bouwgrond werd (pro fisco) geschat op 22.500 euro. Anno 2015 wordt de bouwgrond echter geschat op 250.000 euro (schatting notaris). Ik en mijn twee broers voelen ons sterk benadeeld, daar wij nooit enige schenking hebben gekregen. Bovendien staat in de schenkingsakte volgende clausule:

"Zij (slaat op mijn zus) zal bij de erfenis van de schenkers moeten rekening houden met een som van 22.500 euro, wijl de schenkers verklaren, voor zoveel als nodig is, de schenking te doen bij vooruitmaking en buiten deel van het verschil tussen het bedrag van de gezegde waarde en het bedrag van de waarde van het geschonken goed bepaald op de dag der opening van hun erfenis.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze clausule moet interpreteren? Gaat mijn zus slechts inbreng moeten doen ten belope van een bedrag van 22.500 euro, of moet ze inbreng doen van 227.500 euro? Of moet ik dit nog anders interpreteren?

Hartelijk dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 aug 2015 15:11

De meerwaarde zoals vastgesteld bij overlijden wordt geschonken buiten deel en moet dus niet worden ingebracht. Het bedrag van 22 500 EUR moet wel terug worden ingebracht.

De vast te stellen meerwaarde wordt immers geschonken "buiten deel".

Op ogenblik dat erfenis plaatsvindt moet er wel nog getoetst worden of die meerwaarde het vrij beschikare deel van de erfenis niet overtreft. Het vrij beschikbare deel bedraagt ingeval van drie kinderen 1/4 van de totale erfenis zoals vastgesteld na wedersamenstelling (dus na inbreng van de huidige waarde van de schenking).

Is het bedrag groter dan moet zus de andere kinderen overeenkomstig compenseren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

DeVliegher
Topic Starter

#3 , 10 aug 2015 19:22

Hartelijk dank voor Uw antwoord. Alles is duidelijk nu.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”