Belasting op schuldsaldoverzekering na overlijden

oogappel
Topic Starter

Belasting op schuldsaldoverzekering na overlijden

#1 , 18 jul 2008 10:06

Hallo,

Mijn broer is overleden in 2004 hij had toen een vriendin en zij hadden pas gebouwd. Aangezien de situatie hebben mijn moeder en ik besloten het huis na te laten aan zijn vriendin.Nu heeft mijn moeder in mei van dit jaar een aanslagbiljet gekregen op de schuldsaldoverzekering van vroegtijdig terugbetaalde lening en dit voor de komende 13jaar. Is het normaal als je geen inkomsten gekregen hebt je toch belast word met zoiets. Zijn wij dan de dupe omdat wij menselijk wilden zijn.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 jul 2008 15:12

Om fiscaal aftrekbaar te zijn moest de begunstigde van een schulsaldoverzekering (SSV) de huwelijkspartner zijn of een verwant in de eerste of tweede graad. Sinds enkele jaren is ook de wettelijke samenwonende als begunstigde aanvaard - hoewel meestal niet meer nodig is om de SSV aan te geven om de maximale fiscale aftrek te genieten. De begunstiging van een SSV wordt overgedragen aan de kredietinstelling om de lening dus te kunnen terug betalen. Indien de SSV effectief moet worden uitbetaald , wordt het kapitaal omgezet in een jaarlijks door de begunstigde aan te geven fictieve rente. Het omzettingspercentage loopt van 1% voor minder dan 40-jarigen tot 5 % voor 65-plussers. De omzettingsrente wordt samen met de andere belastbare inkomsten belast , gedurende 10 jaar voor 65-plussers ,gedurende 13 jaar voor de anderen. Deze belasting stopt slechts indien de begunstigde zelf overlijdt.
Deze constructie staat los van de nalatenschap. Ik veronderstel dat , wegens tontinebeding, zijn vriendin nu eigenaar is van het huis en dat moeder en broer/zus niet tussenkomen.
Misschien is met die vriendin overeen te komen dat zij , als tegenprestatie, de belasting op de omzettingsrente betaalt??

Groeten.

Wanthon
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”