Kunnen officiële gelden onofficieel geschonken worden ?

lola palooza
Topic Starter

Re: Kunnen officiële gelden onofficieel geschonken worden ?

#16 , 16 dec 2014 21:22

Dus berekening gebeurt op 80.000 euro (bedrag van de schenking) + eventuele gelden die er overblijven … als ik het goed begrijp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lola palooza
Topic Starter

#17 , 10 sep 2015 06:53

Hallo,
Mijn grootmoeder is overleden, dus binnenkort moeten we naar de notaris.

Van mijn zus heb ik inmiddels het volgende vernomen : de notaris via wie de schenking gebeurd is, heeft haar verteld dat mijn grootmoeder over 1/3de van haar bezittingen vrij mocht beschikken om deze weg te schenken. Berekening gebeurde op het totale bedrag, dus incl. vaders part.....? Kan zij ook een deel wegschenken van vaders part dan ???
Bovendien zijn wij wel met z'n 2 (kleinkinderen), maar mijn grootmoeder had dus maar 1 kind, ons vader.

Cfr mijn notaris mocht ze daarom over de helft van haar bezittingen vrij beschikken, maar dan wel berekent op haar aandeel in het huis en niét op vaders part.

Is de notaris van mijn zus dom of heeft hij gelijk ?!
Misschien is hij ook wel vergeten te vermelden in het schenkingsdocument dat het "een schenking buiten erfdeel is" ....?
Op die manier zou KARMA correct gewerkt hebben deze keer .... ben benieuwd ! :mrgreen:

wanton

#18 , 10 sep 2015 11:05

Mijn grootmoeder is overleden, dus binnenkort moeten we naar de notaris.

Sorry, al een eerste misverstand. Veel nalatenschappen kunnen afgewerkt worden zonder tussenkomst van een notaris. Maar zij willen dit idee in stand houden.
Indien uw grootmoeder maar één kind had - uw vader - mag zij vrij beschikken over de helft van haar nalatenschap , echter niet van vaders deel.
Normaal is een schenking een voorschot op erfenis. Indien de schenking gedaan wordt uit het vrij beschikbaar deel, moet dit als zodanig vermeld worden in de schenkingsakte.
In jullie geval kon grootmoeder , via schenkingen buiten erfdeel of testament, ervoor zorgen dat één van de kleinkinderen 3/4 zou erven en de andere slechts 1/4.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”