stiefmoeder

jupiter
Topic Starter

stiefmoeder

#1 , 27 jan 2008 14:07

Voor de omzetting van het vruchtgebruik wordt de stiefmoefder geacht
20 jaar ouder te zijn dan het oudste stiefkind. Quid als het oudste stiefkind reeds overleden was ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 27 jan 2008 20:50

De kortste vragen kunnen de simpelste zijn.

"Ingeval de langstlevende echtgenoot tot de nalatenschap komt met afstammelingen uit een vorige relatie en de omzetting wordt gevorderd door een van de partijen, wordt de langstlevende echtgenoot geacht ten minste twintig jaar ouder te zijn dan de oudste afstammeling uit een vorige relatie."

En ook deze wettekst is op het eerste zicht simpel.
Maar ik geef toe dat ik me nog nooit die vraag gesteld heb.
Ik ga dus zelf een antwoord proberen zoeken maar hoop uiteraard dat iemand wél het juiste antwoord kent.

Ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen een oudste stiefkind zonder erfgenamen die in zijn plaats kunnen maken en een oudste stiefkind wiens plaats wel vervuld wordt door (normaal gezien) zijn kinderen.

"Plaatsvervulling is een fictie van de wet, volgens welke de vertegenwoordigers in de plaats, de graad en de rechten van de vertegenwoordigde treden."

Indien er plaatsvervulling is, dan gelden de rechten van het overleden oudste stiefkind: rekenen alsof dat stiefkind was blijven leven.

Is er geen plaatsvervulling: die rechten zijn verdwenen: rekenen met de leeftijd van "de volgende". Andersom redeneren zou betekenen dat men ook de leeftijd van een kind zou moeten meetellen dat bvb. maar 2 jaar oud geworden zou zijn.

Zoals gezegd: hier en nu bedacht; benieuwd voor de juiste oplossing.

jupiter
Topic Starter

#3 , 28 jan 2008 09:02

Mijn vraag had moeten luiden : quid als het oudste stiefkind (kinderloos) overleden was ?
Het gebeurt meer dat er een pak jaren zit tusssen het eerste en het tweede kind in een relatie en dat kan dus tot een groot financieel verschil leiden !
Bij gebrek aan een duidelijke wettekst moet het antwoord waarschijnlijk ergens in de rechtspraak te vinden zijn, maar waar........

Reclame

j.demoor

#4 , 29 jan 2008 16:02

“Art.745quinquies...§ 3. Ingeval de langstlevende echtgenoot tot de nalatenschap komt met afstammelingen uit een vorige relatie en de OMZETTING wordt gevorderd door een van de partijen, wordt de langstlevende echtgenoot geacht ten minste twintig jaar ouder te zijn dan de oudste afstammeling uit een vorige relatie.”(Burgerlijk Wetboek).

PUELINCKX-COENE,M.,93...In vroegere teksten werd een maximumgrens van een derde van de volle eigendom van de om te zetten goederen vooropgezet...Door fictief voorop te stellen dat de langstlevende echtgenoot geacht wordt twintig jaar ouder te zijn dan het oudste stiefkind zal steeds een voldoend grens bij de berekening van het vruchtgebruik ingebouwd zijn...,T.P.R.1981,674.

Beide methodes begrenzen de OMZETTINGSWAARDE van het vruchtgebruik van de stiefouder.Die aldus,op het moment van de omzetting,bepaalde waarde is functie van de geboortedatum van het oudste stiefkind,ook al is het overleden na het openvallen van de nalatenschap.Diens erfgenamen erfden zijn blote eigendom = volle eigendom - VRUCHTGEBRUIK.

Art.745quinquies,§3,zo interpreteren dat de blote eigendom van o.m. de erfgenamen van het oudste stiefkind in waarde daalt wegens diens vooroverlijden lijkt onverantwoord.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

wolf2

#5 , 29 jan 2008 19:25

Ik heb de vraag voorgelegd aan een kei inzake burgerlijk erfrecht en die bevstigt mijn redenering. Referentie: CASMAN-VASTERSAVENDTS, De langstlevende echtgenote, 1982, nr. 493.

Vb. er is een weduwe-stiefmoeder; kind 1 van 50 jaar en kind 2 van 40 jaar.
Weduwe wordt geacht minstens 70 te zijn voor de berekening van de waarde van haar vruchtgebruik bij omzetting als kind 1 nog leeft of als er plaatsvervulling is door zijn/haar (achter)(klein)kinderen; weduwe wordt geacht 60 te zijn bij vooroverlijden van kind 1 zonder erfgenamen die kunnen plaatsvervullen.

Fabi

#6 , 24 jul 2008 21:55

Ik ben net 18 jaar jonger dus ik heb geen recht op vruchtgebruik? Wat een rare onzin! De notaris heeft mij niet ingelicht hierover!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”