Erfenis

adg26
Topic Starter

Erfenis

#1 , 19 aug 2015 13:56

Beste,
20 jaar geleden overleed mijn vader onverwachts , die gescheiden was van mijn moeder en hertrouwd was met een kinderloze vrouw. Na het overlijden zei zijn toenmalige vrouw dat alles geregeld was en dat we ons van niets hoefden aantrekken. Ik vroeg mij wel af is er een erfenis van mijn vader maar wij werden nooit gecontacteerd door een notaris . Ik zelf heb nog 3 zusters en 1 broer maar over deze kwestie werd nooit gesproken. Ik vergat het totdat ik via via te weten ben gekomen dat zijn vrouw enkele jaren geleden ook is overleden. Ik weet niet onder welk stelsel ze getrouwd waren en of er een schenking is gebeurd of niet van mijn vader met die vrouw. Wij hadden een redelijk goed contact , dat na het overlijden van mijn vader heel snel werd afgebroken. Mijn vader was redelijk vermogend.
Ik vraag mij nu af of wij enige aanspraak op de erfenis hebben of niet ?
Hoe kan ik te weten komen?
Mvgr.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87

#2 , 19 aug 2015 14:30

Normaal moest je 20 jaar geleden opgeroepen worden door de notaris omdat je immers recht hebt op een deel van de erfenis. Eigenaardig dat dit niet is gebeurd. Iemand onterfen is bijna onmogelijk.

wanton

#3 , 19 aug 2015 14:59

Beste, het kan dus inderdaad niet dat jullie nooit iets gehoord hebben ivm de nalatenschap van uw vader. Van zijn echtgenote haar dood, dat kan normaal lijken vermits jullie niet van haar zouden erven. Ik vermoed zo ongeveer dat uw vader via huwelijkscontract alles aan zijn vrouw heeft overgemaakt en geprobeerd heeft jullie uit te sluiten. Maar zo'n huwelijkscontract moet , bij uitvoering, rekening houden met de kinderen van elke partner. Ondanks die 20 jaar kunnen jullie toch nog jullie recht opeisen. Start met de aangifte van zijn nalatenschap op te vragen bij de Registratie.
Als kind-erfgenaam kan dat. Of probeer één en ander via uw eigen notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

adg26
Topic Starter

#4 , 11 sep 2015 14:19

zojuist antwoord gehad van registratie kantoor en er is geen nalatenschap geregistreerd.
Is het zinvol om verder te zoeken en welke wegen kan ik dan nog bewandelen?

wanton

#5 , 11 sep 2015 19:35

Dat kan mi. alleen als uw vader onvermogend was en geen enkel onroerend goed bezat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”