fictief legaat

frieda.M
Topic Starter

fictief legaat

#1 , 14 sep 2015 16:37

Ik lees het volgende in de nieuwe wetgeving : "Voortaan worden alle schenkingen van roerende goederen die “onder opschortende voorwaarde of termijn” van (voor)overlijden van de schenker gedaan werden, beschouwd als een fictief legaat."
Wat betekent dit concreet. Te weten : Ik schenk een termijnrekening van 10 jaar aan mijn kleinzoon (momenteel minderjarig, maar na 10 jaar 18 jaar) aan 3% schenkingsrechten. Na 10 jaar doet hij natuurlijk wat hij wil met het geld. Moest hij voor mij komen te overlijden had ik graag gehad dat de gelden terug naar mij komen (bij notariële akte). Als ik echter overlijd komen die gelden dan toch nog in aanmerking voor successierechten, vermits er voorwaarden aan de schenking zijn of is het best er geen voorwaarden aan te verbinden om zeker te zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 sep 2015 10:56

Ik ga ervan uit dat u met ‘nieuwe wetgeving’ bedoelt:
“Art.4.(Vl.Gew)Worden met het oog op de heffing van het successierecht als legaten beschouwd...3° alle schenkingen onder de levenden van roerende goederen die de overledene heeft gedaan onder de opschortende voorwaarde die vervuld wordt ingevolge het overlijden van de schenker”(31 maart 1936 Wetboek Successierechten).
Lid 3°, zgn.‘fictief legaat‘,ingevoegd bij art.13 Decr.Vl.Parl. 24 december 2004,met ingang van 1 januari 2005.

‘B.4.4. De bestreden bepaling wijzigt de burgerrechtelijke kenmerken van de schenking onder opschortende voorwaarde van overleven van de begiftigde niet. Het is een bepaling die een juridische fictie invoert die een dergelijke schenking fiscaalrechtelijk gelijkstelt met een legaat, met het oog op de heffing van successierechten, en die daartoe het bedrag van de schenking toevoegt aan de vererfde massa. Aldus houdt ze een wijziging in van de heffingsgrondslag van het successierecht en behoort ze tot de bevoegdheid van de gewesten op grond van artikel 4, § 1, van de bijzondere financieringswet‘(Arbitragehof nr.58/2006,26 april 2006).

Thans geldt in Vlaanderen :
“Art.2.7.1.0.3. Worden met het oog op de heffing van het successierecht als legaten beschouwd :...3° alle schenkingen van roerende goederen die de erflater heeft gedaan onder de opschortende voorwaarde of termijn die vervuld wordt ingevolge het overlijden van de schenker.”(13 DECEMBER 2013. - Decreet houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

frieda.M
Topic Starter

#3 , 16 sep 2015 22:45

Bedankt, maar is er in mijn voorbeeld nu wel of geen successierechten te betalen zegge:
Er worden 3% schenkingsrechten betaald , dus eigenlijk nooit geen erfbelasting te betalen
MAAR er zijn voorwaarden ( schenking komt terug als begunstigde sterft voor de schenker.) Als schenker overlijdt voor de begunstigde komt dan de schenking toch nog in aanmerking voor erfbelasting. ( De wettelijke tekst begrijp ik eigenlijk niet zo goed)

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 sep 2015 22:57

Wat u bedoelt is een beding van terugkeer (naar u) indien degene die de schenking heeft gekregen zou overlijden voor de leeftijd van 18 jaar.
Aangezien drie percent schenkingsrechten werden betaald zijn er geen erfenisrechten meer verschuldigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

frieda.M
Topic Starter

#5 , 17 sep 2015 14:29

Bedankt voor die duidelijkheid. Het waren de woorden "opschortende voorwaarden" die mij langs twee kanten lieten twijfelen. Er zijn voorwaarden en eigenlijk zijn ze toch opschortend ( als ik dat woord niet verkeerd versta)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”