Boedelbeschrijving

Maggie
Topic Starter

Boedelbeschrijving

#1 , 18 jul 2008 08:59

Beste

Van zodra ik een akte voor handen heb, moet ik bij de griffie de melding gaan geven dat ik m'n erfenis aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Kan iemand mij zeggen wat de boedelbeschrijving precies inhoudt? Gebeurt dit ook als er enkel roerende goederen zijn, waar nu wel vruchtgebruik op rust voor de langstlevende echtgenoot?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 18 jul 2008 20:00

"moet ik"
Dergelijke aanvaarding is een keuze; slechts in bepaalde gevallen een verplichting.

wat de boedelbeschrijving precies inhoudt?
opsomming + waardering in de stijl van
eettafel+6 stoelen 200
ijskast 100
gasvuur 100
voorraadkast 100
schilderij "Loeiende koeien" 250
auto Panda 4x4 1000
en zo bladzijden lang

ook als er enkel roerende goederen zijn
Ja

Maggie
Topic Starter

#3 , 20 jul 2008 13:30

Bedankt voor uw antwoord!
Gezien de omstandigheden zal ik deze procedure ondernemen.
Door wie wordt de boedel opgenomen?
Moet je dit zelf in handen nemen of wordt de beschrijving opgemaakt door een notaris, gerechtsdeurwaarder?

Reclame

Maggie
Topic Starter

#4 , 28 jul 2008 14:52

[quote="Maggie"]Bedankt voor uw antwoord!
Gezien de omstandigheden zal ik deze procedure ondernemen.
Door wie wordt de boedel opgenomen?
Moet je dit zelf in handen nemen of wordt de beschrijving opgemaakt door een notaris, gerechtsdeurwaarder?[/quote]

Kan iemand mij verderhelpen aub?

Ik heb al de ganse tijd op het net zitten zoeken. Ook ivm boedelbeschrijving bij vruchtgebruik.
Daar kwam ik tegen dat de vruchtgebruiker een boedelbeschrijving moet opmaken, maar dat heeft de notaris niet gezegd. Volgens wat ik van hem kon verstaan, ligt alles in mijn handen en moet ik initiatief ondernemen.
Het lijkt allemaal zo veel gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Op het net kwam ik ook iets tegen ivm verzegeling, wat is het verschil?
De situatie is namelijk redelijk complex, zeker naar de toekomst toe moet ik mij hier duidelijk indekken.
Mijn stiefmoeder heeft namelijk ook 2 kinderen uit een vorig huwelijk.
Haar vruchtgebruik op de goederen van mijn vader vervallen bij haar overlijden, maar dan behoor ik niet tot de erfgenamen. Ik wil hiervoor dus ook de nodige stappen ondernemen, zodat (emotioneel) waardevolle goederen, die al jaar en dag tot onze familie behoren (vader, grootvader, overgrootvader,...) niet naar haar kinderen gaan.

Wie maakt de boedelbeschrijving op? Of verzegeling?
Indien ik of mijn stiefmoeder dit in handen moeten nemen, welke gegevens moeten dan zeker opgenomen worden, zodat dit wettelijk in orde is?

Bedankt alvast.

wolf2

#5 , 28 jul 2008 19:18

wordt de beschrijving opgemaakt door een notaris, gerechtsdeurwaarder?
Van de hand van een notaris heb ik er al verschillende gezien; dus ja.
Een GDW weet ik niet (en ik lees niet graag in het Gerechtelijk Wetboek, sorry).

Daar kwam ik tegen dat de vruchtgebruiker een boedelbeschrijving moet opmaken,
In datzelfde wetboek staan er geloof ik enkele uitzonderingen voor erfelijk vruchtgebruik?

Verzegeling betekent een bescherming van de goederen (niets mag weg) opgelegd door de vrederechter (die dan ook een curator moet aanstellen om te kunnen ontzegelen).

Ik denk(!) dat U ofwel samen een notaris moet aanstellen; ofwel (als dat niet gaat) de vrederechter moet inschakelen.

Maar er is hierover weinig praktische info te vinden; dat geef ik toe. Ik ben er ook maar zijdelings bij betrokken geweest en ben ik ook >> verbaasd geweest.

Inderdaad, om zeker te zijn dat U als blote eigenaar de juiste goederen in handen krijgt binnen x jaar heeft U een inventaris nodig.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”