Kan vader mijn nalatenschap van mijn moeder verkopen ?

patrickdc
Topic Starter

Kan vader mijn nalatenschap van mijn moeder verkopen ?

#1 , 09 okt 2015 10:22

Mijn situatie is als volgt :
ik woon al ruim 5 jaar buiten Europa, ik heb 1 jongere broer.
Mijn ouders hebben een huwelijkscontract "langst leeft al" . Ze bezitten een ruim appartement.
Mijn moeder is 2 jaar geleden overleden, 2 maand later is m'n vader naar een zorginstelling vertrokken , het appartement staat onbewoond.
Recent kreeg ik te horen dat m'n broer de bankkaarten van m'n vader "gebruikt" om vaders betalingen te regelen . hij heeft dus blijkbaar op deze manier volmacht op de rekeningen / spaarrekeningen van m'n ouders.
Toen ik m'n vader om wat meer informatie en (ook) wat rekening inzicht vroeg werd ie boos en reageerde : alles is nu van mij en ik doe ermee wat ik wil....
Sindsdien hoorde ik niks meer van hem, noch van m'n broer...
m'n vraag is : kan hij het appartement (waar ie volgens mij nu 50% het vruchtgebruik van heeft) verkopen en de opbrengst "in stukjes" naar m'n broer overhevelen ?
En wat met eventuele spaarrekeningen welke bestonden op het moment van overlijden van mijn moeder ?
alvast dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 09 okt 2015 10:53

Als er een langst leeft, al heeft is, dan heeft de vader geen 50% vruchtgebruik, maar alles in volle eigendom. Ook spaarrekeningen zullen in volle eigendom naar uw vader gegaan zijn. Tenzij hij het langst leeft-al heeft niet gevolgd is, maar dan zouden je broer en jij moeten geërfd hebben bij overlijden van je moeder en dat moet je weten dan.

Je vader kan bij leven doen en laten wat hij wil, maar bij zijn overlijden moet de fictieve massa terug samengesteld worden. Dat wil zeggen dat schenkingen of 'overhevelingen' er terug bijgeteld worden om de nalatenschap te berekenen. Van die nalatenschap heb jij recht op sowieso 1/3e (je reservataire deel) , en je broer op 1/3e. Dat andere derde kan je vader vrij nalaten aan wie hij wil, bij testament. Doet hij dat niet, dan heeft elk kind recht op 1/2e.

Heeft je vader bij leven teveel weggeschonken waardoor jouw deel aangetast is, kan jij de inkorting vragen en zal je broer mogelijks een deel moeten bijpassen.

Wordt case scenario heeft je vader dus een testament waarin hij je broer met 1/3e bevoordeeld, zodat jij recht hebt op 1/3e en je broer op 2/3e.

patrickdc
Topic Starter

#3 , 09 okt 2015 11:56

bedankt voor het duidelijke antwoord !

Reclame

j.demoor

#4 , 11 okt 2015 09:51

“Art.1451...Zij(=de echtgenoten) kunnen met name overeenkomen :...- dat in geval van ontbinding van het huwelijk door het overlijden van een der echtgenoten, het gemeenschappelijk vermogen in ongelijke delen zal worden verdeeld of geheel aan een der echtgenoten zal verblijven.(=langst leeft al heeft)...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn moeder is 2 jaar geleden overleden’

Door dit overlijden en hun huwelijksovereenkomst is uw vader volle (=100%) eigenaar geworden van het hele (inbegrepen het huis) huwelijksvermogen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”