moet er 20 jaar tussen stiefouder en kind zijn bij vruchtge?

Fabi
Topic Starter

moet er 20 jaar tussen stiefouder en kind zijn bij vruchtge?

#1 , 01 aug 2008 23:01

Is het zo dat ik als stiefmoeder 20 jaar ouder moet zijn eer ik ten volle kan gebruik maken van vruchtgebruik? Kan mijn stiefkind alles opeisen wat haar toekomt als haar vader sterft?Ook al is het bij testament geschreven? Kan ik de woning verkopen zonder toestemming van de stiefkinderen?
vRIENDELIJKE DANK

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 aug 2008 17:14

Het antwoord is : neen, soms, neen.
Wel wordt , om de rechten van de kinderen te vrijwaren , de leeftijd van de stiefmoeder verhoogd tot 20 jaar ouder dan het oudste (stief)kind. Op deze basis wordt de verdeling gedaan tussen blote eigendom en vruchtgebruik. Deze verdeling is dan weer de basis voor de berekening van de successierechten.
Het kind kan - als blote eigenaar- zijn deel niet opeisen van de goederen in de nalatenchap.Hij kan dat wel voor de andere dan de gezinswoning. De blote eigendom wordt dan tegen een voor het kind meestal nadelige coëfficiënt omgezet in volle eigendom.
Van den andere kant , de langstlevende echtgenoot/ote kan de woning niet verkopen zonder de toestemming van het kind als blote eigenaar , die bij een verkoop dan weer dient uitbetaald te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 02 aug 2008 21:15

stiefmoeder 20 jaar ouder:

*deze regel geldt enkel voor de burgerlijke verdeling; dus om tussen U en het stiefkind(eren) te berekenen wat het vruchtgebruik waard is.

* deze regel is onbestaande voor het fiscaal recht: er wordt dus geen enkele rekening mee gehouden voor de berekening van de successierechten. Daar volgt men altijd de percentages van art. 20.

Reclame

j.demoor

#4 , 04 aug 2008 11:39

“Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw stiefkinderen erven dus enkel de blote eigendom,zodat u als vruchtgebruiker in bezit blijft van de nalatenschap,ook zonder testament.U kan de woning niet verkopen zonder toestemming van de blote eigenaars(=uw stiefkinderen).

“Art.745quinquies...§ 3. Ingeval de langstlevende echtgenoot tot de nalatenschap komt met afstammelingen uit een vorige relatie en de omzetting (van het vruchtgebruik) wordt gevorderd door een van de partijen, wordt de langstlevende echtgenoot geacht ten minste twintig jaar ouder te zijn dan de oudste afstammeling uit een vorige relatie.”(B.W.).

Dit geldt dus enkel bij vordering tot omzetting van het vruchtgebruik en belet u dus niet er ten volle gebruik van te maken.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”