vruchtgebruik en de rechten van inwonende kind

ldacosta
Topic Starter

vruchtgebruik en de rechten van inwonende kind

#1 , 08 aug 2008 15:43

Beste

Mijn moeder is twee jaar geleden overleden en ik heb nog zussen. Mijn vader en ik woonden op het moment van het overlijden samen in het ouderlijke huis met mijn moeder.

Mijn vader en ik wonen er nog steeds. Mijn vader heeft natuurlijk het vruchtgebruik van het huis.

Maar nu doen mijn zussen moeilijk over het feit dat ik er nog woon. Dat was zo als mijn moeder nog leefde en ik ben er opok blijven inwonen.

Kunnen zij of mijn vader mij uit het huis zetten? Of mag ik er blijven inwonen?

Alvast bedankt voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 aug 2008 17:26

Het is uw vader , die waarschijnlijk voor de helft volle eigenaar is en voor de andere helft vruchtgebruiker , die - en hij alleen- beslist hoe het in huis aan toe gaat. Hij kan beslissen of er iemand bij hem al dan niet inwoont. Hij kan een huur vragen of een andere vb. kostendelende overeenkomst.
Uw zussen zijn slechts , net als uzelf , voor een zoveelste deel van de helft de blote eigenaar en hebben over het dagelijks gebruik niets te zeggen. Dat is het recht van de vruchtgebruiker.
Zorg dus dat ge met uw vader overeenkomt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”