Lening huis

littlepina
Topic Starter

Lening huis

#1 , 24 aug 2008 13:59

Hallo,

Mijn moeder heeft vroeger een huis gekocht op haar naam. Mijn vader heeft echter steeds de helft van de lening mee afbetaald. Ze hebben één gezamenlijke dochter (ik) en mijn vader had nog een zoon uit een vorig huwelijk.

Mijn vader is gestorven en het huis zou blijkbaar niet bij in de erfenis moeten worden opgenomen. Echter, men zegt dat het bedrag dat hij van de lening heeft afbetaald, wel bij de nalatenschap moet gerekend worden.

Weet iemand hier raad mee of dit nog verworpen kan worden? Of moeten we ons hier bij neerleggen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 aug 2008 18:36

Uw vader heeft , ondanks zijn inspanningen en bijdragen , geen eigendom in het huis. Dat is van uw moeder. Zuiver juridish gezien heeft het vermogen van moeder zich verrijkt op kosten van de gemeenschap én van het vermogen van vader. Maar vermits er kinderen zijn heeft het , qua erfrecht , geen invloed. De kinderen erven het toch.
Ik zou bij een aangifte successie er geen rekening mee houden.
De wet vraagt alleen dat de zgn. vergoedingsregel tussen de verschillende vermogens enkel wordt toegepast indien er geen (gemeenschappelijke) kinderen zijn.
Dus : in de aangifte geen vermelding van het huis noch van de bijdrage in de afbetaling.
Indien er geen testament is , erven jij en je halfbroer ieder de helft van de nalatenschap in blote eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 26 aug 2008 11:36

Ik ga ervan uit dat uw ouders getrouwd zijn onder het wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract en dat uw vader geen testament naliet.

Het eigen huis van uw moeder behoort dan niet tot vaders nalatenschap.

“Art.1427.Het wettelijk stelsel wordt ontbonden door :1° het overlijden van een der echtgenoten...Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.”(Burgerlijk Wetboek).

Als de lening een eigen schuld was van uw moeder of enkel diende om haar eigen huis te betalen,dan is uw moeder vergoeding verschuldigd aan het gemeenschappelijk vermogen ten belope van het eruit opgenomen bedrag en de helft van het aldus herstelde gemeenschappelijk vermogen behoort tot vaders nalatenschap.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”