In 2012 kreeg ik van een notaris gespelialiseerd in genealogie, een vraag om mijn stamboom te verklaren.
Heel lang niets van gehoord, tot ik vorige week een brief kreeg van een notaris uit Wallonië, dat een 'volle nicht van mijn grootvader' overleden was en geen rechtstreekse erfgenamen nagelaten heeft. Zij had geen testament.
Gezien mijn grootvader nog drie broers en zes zussen had, vermoed ik dat er heel wat erfgenamen zullen zijn.
Ik (tesamen met een hele boel anderen) werden tot erfgenaam gebombardeerd van een 'niet verwaarloosbare bedrag' aan liquiditeiten.
Het is mij allemaal nogal duister. Ik krijg momenteel geen extra informatie van die notaris.
Ik wordt binnen enkele dagen verwacht op zijn kantoor.
Mijn vragen:
- zijn er addertjes onder het gras waarvoor ik moet opletten?
- kan ik de erfenis 'in wacht' zetten om de gekregen informatie eerst verder uit te klaren?
- moet ik onmiddellijk iets tekenen?
- als ik aanvaard, wanneer moeten notariskosten en successierechten betaald worden? Kan dat van de erfenis zelf, of moet ik vooraf betalen?
- mijn zus is ook erfgenaam. Maar zij is intussen overleden. Gaat haar deel dan naar haar twee zonen?
Heel wat vragen, en waarschijnlijk zijn er nog, maar ik had graag toch wat duidelijkheid.
Alle hulp is welkom.
Dank bij voorbaat.