samenwonen en trouwen, verschillen?

mjers
Topic Starter

samenwonen en trouwen, verschillen?

#1 , 12 jan 2016 08:41

Mijn kennis over het erfrecht is vrij beperkt dus hopelijk kan iemand mij van antwoord dienen.

Zowel ik als mijn partner voelen niets voor trouwen en hebben ook geen interesse om dit in de toekomst ooit te doen. Momenteel wonen wij wettelijk samen.
Wij hebben beiden een handgeschreven document waarin we alles nalaten aan de langstlevende. Dus niet enkel het vruchtgebruik maar ook het volle eigendom.

Heeft trouwen voor ons nog enige voordelen? (Op het internet vind ik veel tegenstrijdige berichten waardoor het op dit moment niet echt duidelijk is.)
Ik denk daarbij aan een vergoeding die ik ontvang als mijn partner komt te sterven door een arbeidsongeval? Die denk ik niet te krijgen als wettelijk samenwonende?
Zijn er nog verschillen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 jan 2016 12:56

De verschillen zitten in de eventuele mogelijkheid overlevingspensioen jegens elkaar te krijgen en in de te betalen successierechten.
Dat handgeschreven "document" moet een geldig testament zijn (vormvoorwaarden, ...).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2016 18:32

Strafrechtelijk is er ook nog een verschil , gronden van verschoning niet toepasbaar.

En hier eens lezen
https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... samenwonen

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”