nieuw samengesteld gezin, wat bij overlijden

inja
Topic Starter

nieuw samengesteld gezin, wat bij overlijden

#1 , 26 aug 2008 14:05

6 jaar geleden zijn mijn vriend en ik gaan samenwonen niet officieel.
Ik heb een zoon van 9 uit een vorig relatie. Mijn vriend 52, 3 kinderen, 2 ervan wonen samen en 1 van 16 komt om de 14 dagen.
Mijn vriend is bij mij komen wonen ZONDER inboedel. We hebben ondertussen wel samen meubeltjes en een kachel gekocht, de kleinere dingen heeft ieder apart gekocht. Hij heeft zijn auto en motor en ik heb een auto en mobilhome.
Wat gebeurt er nu bij overlijden van mijn vriend, kunnen de kinderen van hem de inboedel, waarvan niks op papier staat, en andere spullen komen opeisen ? De verstandhouding tussen hem en zijn 2 de dochter is er dus niet en ik weet zeker als er iets te rapen valt, dan zal zij wel van de partij zijn. Zijn jongste stelt ook regelmatig de vraag van wat valt er hier te erven , en van wie is dit of dat ? En wat als er met mij iets gebeurt ? Waar heeft mijn zoontje dan recht op ? En mijn deel van de inboedel gaat dat dan naar mijn ex ? want die krijgt dan het hoederecht over mijne zoon. En welke inboedel ? op dit moment weet er van de kinderen toch niemand vanaf wat van wie is ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 26 aug 2008 21:48

U woont feitelijk samen; er is geen testament en U heeft een kind.
De enige erfgenaam is uw kind.
Er zal geen probleem zijn voor de auto's en uw bankrekeningen. Er kan een discussie ontstaan tussen uw zoon en uw vriend over alle andere goederen. Uw vriend heeft daarbij het voordeel dat hij ze in zijn bezit heeft na uw overlijden; uw zoon zou dus moeten bewijzen dat er zaken van zijn moeder waren. Niet simpel...
U zou met uw vriend een document kunnen opstellen over wie wat bezit en dat laten registeren aan 25 euro...
Zolang uw kind minderjarig is, zal uw ex zijn goederen moeten beheren (hij heeft er ook het genot van; geen echt vruchtgebruik).

Bij zijn overlijden geldt hetzelfde: zijn kinderen erven (evt. zijn echtgenote ook nog als die nog echtgenote is/nog leeft).
Hetzelfde geldt als hierboven, maar dan omgekeerd: zijn kids moeten dan bewijzen dat hetgeen U in uw bezit heeft van hem was of van beiden...

U zou al die problemen kunnen vermijden door elkaar in een testament (elk het zijne) het vruchtgebruik te geven over elk zijn nalatenschap; eventueel voor bvb. 10 jaar.

Ik zie de kinderen dan niet te gulzig zijn, want dan moeten zij successierechten betalen op de blote eigendom die ze erven.

inja
Topic Starter

#3 , 27 aug 2008 11:54

dan zal ik samen met mijn vriend dringend maar iets op papier zetten. Ik heb al genoeg meegemaakt in mijn leven. Als je jong bent begin je vanalles te kopen servies potten pannen voor als je gaat trouwen. Ik had mijn zolderkamerke goe vol zitten en dan trouwen. 2 enhalf jaar ben ik getrouwd geweest, tot de verdeling moest gebeuren van de inboedel, alles wat ik had gekocht voor het huwelijk ben ik kwijt, want daar stond niks van op papier. De andere rest die we samen gekocht hadden ging voor nog niet de helft naar mij. Daar was al het een en ander verdwenen. Ik dacht ik heb mijn leske geleerd en heb na 10 tal jaar denk ik een huis gekocht. Ik heb dit helemaal alleen gekocht, dus hier kon niemand meer aan. Mijn toenmalige vriend heeft zich bij mij met zijn gat binnengedraaid 12 jaar lang, ik inboedel bijna voor 90 % zelf gekocht of gekregen van vrienden of familie. is er nu 7 jaar geleden er mee gaan lopen, we waren niet getrouwd, maar heb er wel een zoon bij.
en nu zit ik met de schrik wat straks weer ???? heb me weer laten vangen met samen meubels te kopen ed ed
Een relatie met iemand met kinderen, weer een andere situatie
Je zegt eventueel kan de ex vrouw nog erven van mijn vriend, dit snap ik niet, wat zei zou komen doen.

Reclame

wolf2

#4 , 27 aug 2008 16:40

Je zegt eventueel kan de ex vrouw nog erven van mijn vriend, dit snap ik niet, wat zei zou komen doen.

Ik heb nergens gelezen dat uw vriend uit de echt gescheiden is.
Daarom eventueel:
- is hij gescheiden, dan erft zij niet meer
- maar eventueel woont hij bij U terwijl hij nog getrouwd is, dan erft ze van wel van hem.

inja
Topic Starter

#5 , 27 aug 2008 21:34

Ik heb nergens gelezen dat uw vriend uit de echt gescheiden is.
Daarom eventueel:
- is hij gescheiden, dan erft zij niet meer
- maar eventueel woont hij bij U terwijl hij nog getrouwd is, dan erft ze van wel van hem.
Hij is ongeveer 6 jaar geleden gescheiden

j.demoor

#6 , 28 aug 2008 12:47

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek),maar beide samenwonenden bezaten de vermengde roerende goederen.

De vermengde roerende goederen vormen een onverdeeldheid waarvoor geldt : “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt : § 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(B.W.).

U kan bij onderhandse akte overeenkomen wat van wie is,maar “Art.1323...Zijn erfgenamen...kunnen volstaan met te verklaren dat zij het schrift of de handtekening van hun rechtsvoorganger niet erkennen”(B.W.).

'In geval van revindicatie biedt een geregistreerde eigendomsverklaring geen waarborg t.a.v. derden,zodat het eigendomsbewijs van de erin vermelde goederen niet noodzakelijk vaststaat.Ook een factuur mist t.a.v. derden bewijswaarde wanneer niet is aangetoond dat de erop vermelde goederen met eigen gelden werden aangekocht.'(Antwerpen 22 oktober 1990,Bull.Bel. 1992,2728).

Alleen uw eigen kinderen zijn hier uw erfgenamen bij ontbreken van testament en van huwelijk of wettelijk samenwonen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

inja
Topic Starter

#7 , 28 aug 2008 16:23

Alleen uw eigen kinderen zijn hier uw erfgenamen bij ontbreken van testament en van huwelijk of wettelijk samenwonen.

Dus wat kan ik nu het beste doen, op papier laten zetten en naar registratie gaan of testament bij notaris ?

Misschien moet ik nog een detailke melden. Ik heb dus zoals bovenaan vermeld 15 jaar geleden een huis/appartement gekocht. Dit huis bevat 3 appartementen, waarvan ik er toen 2 verhuur en 1 ervan woonde ik samen met mijn zoontje. Mijn huidige vriend is er naderhand ingetrokken bij mij, dus zonder inboedel. 3 jaar geleden heb ik ook MIJN appartementje verhuurd en huur nu zelf een huis ergens anders, waar wij dan samen nieuwe meubels ed ed hebben gekocht en wij betalen SAMEN de huur via gezamelijke rekening. maakt dit misschien ergens een verschil uit dan bij sterfgeval ?

Voor mijn zoontje heb ik buiten dit alles nog notarieel laten vastleggen dat de vader van mijn zoontje helemaal geen inspraak kan maken op de erfenis van mijn zoontje, de gelden die binnenkomen van al die appartementen , het beheren en onderhouden van die appartementen, dit zal door mijn familie gebeuren zolang hij minderjarig is.

j.demoor

#8 , 30 aug 2008 10:58

“Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien een van beiden overleden of vermoedelijk afwezig is dan wel in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, oefent de andere dat gezag alleen uit.Als van beide ouders er geen overblijft die in staat is het ouderlijk gezag uit te oefenen, moet een voogdijregeling worden uitgewerkt.Art.376...Oefenen de ouders het gezag over de persoon van het kind niet gezamenlijk uit, dan heeft alleen de ouder die dat gezag uitoefent, het recht om de goederen van het kind te beheren en het kind te vertegenwoordigen, behoudens de bij de wet bepaalde uitzonderingen.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”