schenkingen ?

lieve
Topic Starter

schenkingen ?

#1 , 30 mei 2008 14:15

Beste,

Twee jaar geleden kwam mijn moeder te overlijden.
Er was een zeer aanzienlijke som aan kasbons aan toonder op dit ogenblik
(Ong. 400.000 Euro).
Het ouderlijke huis was eigendom van mijn vader (erfenis van zijn ouders).

Een tijd geleden ben ik bij mijn vader buitengestoken door hem en mijn broer. Wij waren thuis met 2 kinderen.

Nu gaat mijn broer er prat op dat al het geld en mogelijks ook het geld van de verkoop van het huis naar hem gaat.
Mijn vader schenkt hem stilletjes aan alles weg. (Wel zonder papieren, van hand tot hand).
Kan dit zomaar.
Kan er bij zijn overlijden eventueel nagegaan worden hoeveel kasbons er waren (wel kasbons aan toonder) en wat er met dat geld gebeurt is.
Mij vader kan dat onmogelijk zelf opgedaan hebben gezien hij niet meer in de mogelijk is om het huis nog te verlaten.
Kan hij bij verkoop van het huis zijn geld zomaar aan mijn broer geven ?

Dank voor het antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lieve
Topic Starter

#2 , 03 jun 2008 11:33

Is er echt niemand die mij hierop een antwoord kan geven.

Ik wil niet hebberig overkomen maar ik heb aan mijn moeder geloofd op haar sterfbed om te vechten voor mijn rechten.
Zij heeft dit zien aankomen gezien van kinds af mijn vader niemand anders moest hebben dan mijn broer. Hij heeft van hem steeds alles gekregen wat hij wou : brommer, auto,...

Ik zou graag weten als er iets gebeurd of het mogelijk is om te weten te komen waar al dat geld naartoe is. Ik wil niet hebberig klinken maar het deel van mijn moeder, die er ook haar hele leven voor gewerkt heeft, zit er ook in.
Ik ben er wel zeker van dat van niets papieren zijn dat alles casch van hand tot hand gegeven is.
Dank.

roadie

#3 , 03 jun 2008 11:44

Ik doe een poging, hoewel het niet mijn werkterrein is.
Enkele vragen vooraf:
Toen je moeder is overleden:
waar is:
akte van bekendheid
aangifte van successie
evtl papieren van notaris

Was het bestaan van de kasbons gekend?
Je vader kan je niet onterven, je bent volle erfgenaam, naast je broer.

Voor die kasbons: van welke bank? Je kan bij die bank nog je licht opsteken.

Reclame

wanton

#4 , 03 jun 2008 18:50

Lieve ,

Indien de betrokken kasbons bij het overlijden van uw moeder bekend waren , en zeker wanneer zij vermeld stonden op de aangifte van nalatenschap , kan én moet U nu vragen dat uw moeders deel , op uw naam gezet wordt. U bent blote eigenaar van één vierde , nl. 100.000 € kasbons. Vermits de effecten gedematerialiseerd moeten worden , komen die bons op uw naam op een effectenrekening bij een bank , mits de clausule van uitbetaling intrest aan uw vader. Die heeft immers vruchtgebruik. Dit blijft zo - eventueel na hernieuwing- tot uw vader overlijdt.
Uw vaders deel wordt moeilijker: die kan het opleven. Vermits zijn effecten ook op rekening moeten , heeft U wel later inzicht in de verrichtingen hieromtrent.
Als uw vader het huis zou geven aan uw broer , kan U ooit uw deel opeisen. U heeft recht op uw deel.
Het enige nadeel bij een verkoop - al dan niet aan uw broer- zou zijn , dat uw vader nog meer dan drie jaar leeft na die verkoop. Is dat niet zo , moet het geld van de verkoop toch boven komen en verantwoord worden.
Bij een verkoop onder tafel , kan U van uw broer eisen dat bij bewijzen van geldverhandeling enzo voorlegt.
Een notaris - andere dan die van uw vader- kan U helpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lieve
Topic Starter

#5 , 04 jun 2008 18:08

Die kasbons waren aan toonder.
Zij zijn nooit aangegeven bij de dood van mijn moeder denk ik en zodus ook geen successierechten op betaald.
Alle geldzaken werden steeds afgehandeld door mijn broer.
Ik heb wel eens horen zeggen dat ook kasbons aan toonder, door middel van de nummers bekent zijn in de bank.
Bij de bank wil ik geen inlichtingen vragen gezien de bankdirekteur bij mijn vader kind aan huis is.
Hij heeft mijn broer zelf de oplossing gegeven : huur 2 kluizen, een voor u en een voor uw vader. Als er iets gebeurd ga dan naar uw kluis en maakt de kluis van uw vader leeg. Als er iets gebeurd moogt ge ook dag en nacht komen aanbellen. Dat gaat zo in die klein bankjes zeker.
Ik kan, en wil, mijn vader niet verbieden om zelf zijn geld op te doen, maar kan ik later niet vragen om te weten te komen waar al dat geld aan opgedaan is. Die som is toch wat groot om als 88-jarige, gehandicapte op te doen zeker als je weet dat hij zijn huis helemaal laat vervallen.

wanton

#6 , 04 jun 2008 21:14

Ik begrijp niet dat er nog bankdirecteurs zijn die dergelijke praktijken toestaan en zelfs bevorderen. Die werkt mee aan fraude waarvan jij het slachtoffer bent. Ik zou tegen die man durven zeggen dat U klacht zult indienen tegen hem indien het zo zal uitdraaien. Hij zet zijn loopbaan op het spel. Er wordt niet meer mee gelachen , met zulke zaken.
Weet dat U als erfgenaam recht hebt op inzage in de verhandelingen oip de bankverrichtingen van uw (overleden) vader. Immers , sommen aanwezig minder dan drie jaar voor een overlijden moeten verantwoord worden bij een nalatenschap.
Praat eens met een notaris , probeer een kopij van de aangifte bij overlijden van uw moeder te pakken te krijgen , via een notaris of rechtstreeks bij de Registratie. Daar kun je op zien of de bons toen zijn aangegeven. Normaal echter heb jij die aangifte mee ondertekend?!
Succes.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roadie

#7 , 05 jun 2008 11:51

Wat de verkoop van het huis aangaat: u hebt automatisch recht op uw kindsdeel.
De kasbons zijn een andere zaak: praat met een notaris, een eerste consult kost toch niet veel, om te overwegen wat u te doen staat.

lieve
Topic Starter

#8 , 06 jun 2008 07:00

Hallo,

Ik heb die aangifte bij het overlijden van mijn moeder nooit gezien en dus zeker niet ondertekend.
Kasbons zullen wel niet aangegeven zijn want aan toonder
Dank voor jullie reacties

lieve
Topic Starter

#9 , 22 aug 2008 16:42

Wat gebeurt er als grote sommen verdwenen zijn meer dan 3 jaar voordat mijn vader komt te overlijden (bv. 6 of 10 jaar).
Kan hij bv. 150.000 euro afhalen zonder dat ik te weten kan komen waar die naartoe zijn.

Kunnen kasbons aan toonder achterhaald worden in de bank.

B.B.

#10 , 22 aug 2008 17:32

Bij kasbons aan toonder die niet zijn aangegeven vrees ik dat je niet veel kan doen. Meestal zijn die trouwens aangekocht met "zwart geld" waardoor ze helemaal niet aan te tonen zijn.

lieve
Topic Starter

#11 , 27 aug 2008 19:51

hallo,

Volgens ik heb horen zeggen kunnen vervallen kasbons momenteel pas uitbetaald worden langs een zichtrekening, is dit waar ?
Dan moeten er later toch bewijzen van zijn.
Zijn er tegenwoordig nog kasbons aan toonder of is alles bekend ?

Aanvaarden ze dat een gehandicapte, die het huis niet meer verlaat en meer inkomen heeft dan een normale mens maandelijks heeft al die miljoenen heeft opgedaan zonder te kunnen aantonen aan wat, temeer daar ik zie dat ze ons ouderlijkhuis laten verkrotten en mijn broer ondertussen een mooie villa heeft gezet.

Ik vind dit allemaal ambetant omdat dit hebberig overkomt maar ik heb op het sterfbed van mijn moeder beloofd om om te komen voor mijn deel, maar bezef nu wel dat dit niet zo gemakkelijk is. zeker omdat in ons boerengat de bankdirekteurs nogal eens rare zaken durven doen voor goede klanten.
En klacht kunt ge er toch niet tegen indienen gezien er geen bewijzen van zijn.

bas

#12 , 01 sep 2008 22:12

na de dood van uw vader vraagt u de bankhistorieken aan ; hierop vindt u aankopen en verkopen ; klopt er iets niet bij de aangifte van de successierechten , vraag verklaring onder ede

bas

#13 , 01 sep 2008 22:28

heb dit ook meegemaakt (enigszins in andere context) ; die kasbons aan toonder zijn op de bank gekend ; er kan nagegaan worden of ze al verkocht zijn ; zoniet , teken verzet aan ; zowel , op welke rekening is de opbrengst gestort ; bij verklaring onder ede en als uw broer liegt , dreigt hij zijn deel te verliezen ; vooraleer naar advocaat te stappen pluis alle bankhistorieken ZELF uit ; uw bent reservatair erfgenaam , gevolg is dat als er op de historiek een geldstroom ontdekt wordt naar uw broer , hebt u recht op inkorting van zijn deel ; stel bijv. er verdwijnt 25000 euro cash van uw vader's rek. dan kan uw advocaat ook vragen de rekeningen van uw broer te onderzoeken (historiek) ; wanhoop niet ; die 3 jaar heeft geen betrekking op een gift van uw vader aan uw broer , ook als u kan bewijzen dat het 10 j geleden is dat er een handgift is gedaan , moet er inkorting gebeuren ; ben bereid u verder te helpen

lieve
Topic Starter

#14 , 18 sep 2008 16:54

hartelijk bedankt Bas (en de anderen)

Ik weet dat dit een moeilijke zaak is maar ik vind het zo oneerlijk, en hoe ik ook probeer van contact te zoeken ik krijg geen respons. Volgens mij is mijn broer de oorzaak omdat hij dan vader helemaal in zijn macht heeft.
Ik zal eerstdaags eens contact opnemen met een notaris, maar ik vind dit zo genant.
Heb horen zeggen van buren dat ouderlijk huis, dat eigendom is van vader, zou verkocht zijn en dat hij er verder zijn leven mag in verslijten. Kan ik dit eventueel ergens nagaan of het zo is, want van horen zeggen,;;;;;;

Creatief

#15 , 18 sep 2008 21:53

Blijf op je strepen staan! Houd alle bewijzen zo goed mogelijk bij. Misschien heb je ook nu je vader nog in leven is het recht om de rekeningen na te pluizen naar aanleiding van het overlijden van je moeder. Hiervoor heb je wel een akte van bekendheid nodig.

Ik kan echt niet beamen of dit mag als je vader nog leeft. Ik heb zelf nooit durven vragen achter de rekeninguittreksels toen één van mijn ouders stierf. Hiervan zijn er wel verschillende kinderen de dupe.

In ieder geval: de bank kan tot maximaal 10 jaar teruggaan in de historiek van depositoboekjes, zichtrekeningen en effectendossiers. Misschien ontdek je zowel de aankoop als verkoop van de kasbons.

Het opvragen van rekeninguittreksels (= listing of historiek kost 43,5 € per jaar en per rekening.)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”