erven met scheiding van goederen ?

joris1941
Topic Starter

erven met scheiding van goederen ?

#1 , 03 sep 2008 22:05

enkele jaren na ons huwelijk hebben wij ons huwelijkstelsel gewijzigd naar scheiding van goederen.
onlangs hebben wij op beider naam een bescheiden woning gekocht.
de rest van onze zuur verdiende spaarcentjes heeft mijn man op een spaarekening geplaatst en een kleine belegging aangegaan, deze heeft hij beide op zijn eigen naam gedaan, daarnaast hebben wij op beider naam een bankrekening voor dagelijks gebruik.
mocht mijn man het éérst komen te overlijden, wat zou er gebeuren met onze woning ?
uit een vorig huwelijk heeft mijn man een dochter die reeds gehuwd is en zelf twee kinderen heeft.
volgens mijn man zou ik op de woning over levenslang vruchtgebruik beschikken.
en eveneens volgens hem zou ik levenslang de rente van zijn spaarrekening en zijn belegging opstrijken, pa sna mijn dood zou zijn dochetr over het geld kunnen beschikken.
wat is er juist en niet juist ?
gr. joris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 sep 2008 19:27

Joris ,
U bezit en behoudt : de helft van de woning en de helft van de bankrekening.
In de nalatenschap komt : de andere helft van de woning , de andere helft van de bankrekening , plus zijn spaarrekening en de belegging. Bij zijn overlijden bekomt U hiervan het vruchtgebruik : U kan en mag blijven wonen , u ontvangt de intresten van de spaarrekening en de belegging. De blote eigendom gaat naar zijn dochter. Bij uw overlijden wordt dit alles voor zijn dochter volle eigendom , zonder verdere kosten.
Wat uw deel betreft : indien U geen testament maakt , gaat uw helft van de woning naar uw familie , niet naar zijn dochter.
Wat mij eigenlijk bezighoudt? Die spaarrekening en die belegging staan op zijn naam alleen : ZIJ ZIJN VAN HEM!! Is daar echt niets meer van Uzelf bij??
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 05 sep 2008 11:45

Bij ontbreken van testament is de woning bij scheiding van goederen een onverdeeldheid waarop u gelijke rechten hebt,tenzij anders overeengekomen.Bij het overlijden van uw echtgenoot behoudt u uw helft en geldt “Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(Burgerlijk Wetboek).

Zijn hele nalatenschap omvat zijn helft van de woning en o.m. zijn spaarrekening en belegging.Het geld dient dan tot uw overlijden op een geblokkeerde rekening geplaatst waarvan u de intresten krijgt.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 05 sep 2008 14:29

Bij ontbreken van testament is de woning bij scheiding van goederen een onverdeeldheid waarop u gelijke rechten hebt,tenzij anders overeengekomen.Bij het overlijden van uw echtgenoot behoudt u uw helft en geldt “Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(Burgerlijk Wetboek).

Zijn hele nalatenschap omvat zijn helft van de woning en o.m. zijn spaarrekening en belegging.Het geld dient dan tot uw overlijden op een geblokkeerde rekening geplaatst waarvan u de intresten krijgt.

Staat er in deze tekst nu iets nieuws, dat ik nog niet heb aangehaald??

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Moeten we deze paragraaf nu tweemaal lezen per bericht?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”