Dag,
In 1997 is onze moeder overleden. Mijn zus meerderjarig, mijn broer en ik minderjarig.
Er is geen afstand van erfenis gedaan door onze voogden (grootouders) - nu pas te weet gekomen.
Nu in 2016 zou er een oplossing uit de bus zijn gekomen. Wij hebben alle 3 afstand van erfenis gedaan.
Echter wordt er gevraagd om ook afstand te doen in naam van onze kinderen.
Mijn zus haar kinderen zijn geboren in 2002 en 2006. Mijn kinderen in 2010 in 2012.
Onderstaande hebben wij gevonden na wat zoekwerk. Echter niemand kan ons een sluitend antwoord geven. Wij zijn op de griffie geweest, naar de vrederechter. Vandaag heeft de belastingsdienst opnieuw gebeld - ze weigeren via mail te beantwoorden - met de boodschap dat wij voor onze kinderen afstand dienen te doen voor het einde van deze maand.
Klopt onderstaand of zijn er toch uitzonderingen ?
Artikel 725 Belgisch Burgerlijk Wetboek
Om te kunnen erven moet men bestaan op het ogenblik dat de erfenis openvalt.
Derhalve zijn onbekwaam om te erven:
1° Hij die nog niet verwekt is;
2° Het kind dat niet levensvatbaar geboren is;
Burgerlijk recht
Levensvatbaar geboren zijn: minstens gedurende een zeker tijd zelfstandig in leven kunnen blijven.
Artikel 725 BW schakelt het bestaan slechts gelijk met het verwekt zijn, op voorwaarde dat het aldus verwekte kind levend en levensvatbaar wordt geboren.
Het kind dat alleen in de vorm van sperma bestaat is nog niet verwekt. Pas na het samenbrengen van zaadcel en eicel is het kind verwekt.
Hartelijk dank voor uw reactie.
Vg