erfenis verwerpen kleinkind

casan78
Topic Starter

erfenis verwerpen kleinkind

#1 , 19 sep 2008 10:00

In april is mijn schoonvader overleden. Mijn echtgenoot heeft in mei de erfenis verworpen. Wij hebben toen bij de notaris navraag gedaan of wij onze dochter ook moesten laten onterven, maar volgens hem moest dit niet. Jammer genoeg zijn we de reden vergeten!

Nu heeft mijn schoonzus de erfenis ook verworpen en tegen haar werd door medewerkers van de rechtbank van eerste aanleg gezegd dat zij haar twee kinderen ook moet laten onterven?!

Kan iemand mij duidelijk maken hoe het nu juist zit??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Biebel

#2 , 19 sep 2008 10:32

Beste,

Indien de eerste erfgenamen de nalatenschap verwerpen, komen de volgende erfgenamen in rang tot de nalatenschap. Als zij niet willen opdraaien voor de schulden, diene ook zij elk op hun beurt te verwerpen.

wolf2

#3 , 19 sep 2008 21:55

Zoals Biebel het zegt is het juist.
Wie erft?
De 2 kinderen (middenste generatie) van de overledene.
Indien daar al iemand van overleden zou zijn, is er plaatsvervulling van die overledene uit de middenste generatie door diens kinderen.
Bvb.: zoon de 1/2 en twee kinderen van vooroverleden dochter de andere 1/2.

Tot daar bent U zeker mee.

Als één van die kinderen (middenste generatie) verwerpt, is dat in het voordeel van de andere van diezelfde generatie.
Broer verwerpt: zus erft de 100%. Zijn kinderen niets en haar kinderen ook niets. Er is geen plaatsvervulling bij verwerping.

Maar wat als de middenste generatie allemaal verwerpt?
Dan erven de kleinkinderen "in eigen hoofde", dus niet omdat ze de plaats vervullen maar gewoon omdat ze de volgende erfgenamen zijn.
Gevolg: als één van de kleindkinderen al zelf kinderen heeft... moeten die ook verwerpen!

Reclame

j.demoor

#4 , 20 sep 2008 10:28

Ik ga ervan uit de uw echtgenoot en schoonzus de enige kinderen van uw schoonvader zijn.

“Art.786.Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt door aanwas ten goede aan zijn medeërfgenamen; indien hij alleen is in zijn graad, vervalt het aan de volgende graad.Art.787.Men komt nooit bij plaatsvervulling op voor een erfgenaam die de nalatenschap verworpen heeft; indien hij die de nalatenschap verwerpt, de enige erfgenaam is in zijn graad, of indien al zijn medeërfgenamen de nalatenschap verwerpen, komen de kinderen uit eigen hoofde en erven zij bij hoofden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De dochter van uw echtgenoot komt niet bij plaatsvervulling op voor de nalatenschap van uw schoonvader.

Indien ook uw schoonzus de nalatenschap verwerpt dan hebben alle erfgenamen van de eerste graad de nalatenschap verworpen en worden de kleinkinderen rechtstreekse erfgenamen in de tweede graad.

Zolang die kleinkinderen minderjarig zijn geldt :”Art.378.§ 1...is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410, § 1, 1° tot 6°...bepaalde handelingen te verrichten...Art.410.§ 1. De vrederechter moet...bijzondere machtiging verlenen om :...5° een nalatenschap...te verwerpen of te aanvaarden, wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”