schenking aan onze zoon correcte verdeling naar zijn zussen toe

nonajenny
Topic Starter

schenking aan onze zoon correcte verdeling naar zijn zussen toe

#1 , 14 mar 2016 09:35

Geachte,

Mijn man en ik zijn aan het brainstormen om onze zoon de helft van een huis schenken. Dit huis is in ons bezit. De andere helft zal onze zoon kopen.
Het huis is op 290.000 geschat.
Wij hebben ook 2 dochters en nu is onze vraag :

Mijn redenering is (nr1) : als we die schenking doen, zal bij ons overlijden de geschonken waarde (of liever de waarde wat het huis heeft bij ons overlijden ) verdeeld worden onder de 3 kinderen en zal onze zoon aan elk van zijn zus +/- 50.000 euro moeten geven.

De redenering van mijn man is : NEEN, hij zal aan elk van zijn zussen 145.000 euro moeten uitbetalen.

Als redenering nummer 2 de juiste redenering is, is het dan een goed idee om de 3 kinderen samen dat tweede deel te schenken ?

Als mijn redenering (nr 1) klopt dan is er geen probleem want dan kunnen we onze dochters elk nu al hun deel in geld geven.

Als de redenering van mijn man de juiste is ja dan mogen we het wel vergeten. Tenzij we misschien het tweede deel van het huis aan alle 3 schenken.

In ieder geval bedankt om mijn vraag te bekijken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 mar 2016 10:53

Als uw zoon de helft van het huis gaat kopen, stel ik volgende werkwijze voor :
u schenkt de andere helft aan uw drie kinderen, zodat die elk 1/6 zo in bezit krijgen. Uw zoon koopt zijn zussen uit en betaalt hen elk 1/3 van 145.000 €.
Uw redenering klopt. Men kan idd overeen komen dat hij die som pas betaalt bij jullie erfenis. Maar in zijn plaats zou ik toch zo vlug mogelijk alleen volle eigenaar zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”