erfenis, nalatenschap, reservatair gedeelte

sukkel
Topic Starter

erfenis, nalatenschap, reservatair gedeelte

#1 , 30 mar 2016 14:48

Mijn moeder is recent overleden. Mijn vader is al heel lang geleden gestorven. Mijn moeder heeft mij een stuk bouwgrond geschonken buiten erfdeel in 1985, grootte 14,40 are. Mijn broer kreeg een schenking van 23,09 are bouwgrond en 69,81 are achtergrond en mijn zus heeft ze ook een schenking gekregen van 12,35 are bouwgrond en 67,48 are achtergrond. De schenkingen van mijn broer en zus zijn in het najaar van 2013 gebeurd. De waarde en grootte van mijn bouwgrond is kleiner dan de schenkingen die aan broer en zus gedaan zijn. Ze hebben zelf de schenkingskosten en kosten van de landmeter moeten betalen. Er zijn geen palen aangebracht bij het opmeten, dit vonden ze te duur.

Ik mocht tot op heden de schenkingsakte niet inkijken. Ik heb geen weet van welke notaris deze aktes heeft opgemaakt. Ik heb diverse malen hierover proberen te praten met mijn moeder maar ze wou het hier niet over hebben.

Mijn broer woonde in bij mijn moeder gans zijn leven. De laatste 10 jaar werkt hij niet meer. De eerste 4,5 jaar kreeg hij een premie van loopbaanonderbreking, de laatste 5 jaren had hij geen inkomen meer. Mijn moeder betaalde de rekeningen van bv verzekering, electriciteit, aankoop wasmachine, ...

Er zijn ook nog andere gronden van zowel vader
Mijn moeder had 3 rekeningen bij verschillende banken. Mijn broer had een volmacht bij haar rekening van de post en heeft de laatste maand van haar leven 33000 € op zijn rekening gezet voor het verhinderen van doodschuld op dat bedrag.

Mijn zus had aanvankelijk gezegd de nalatenschap op te maken maar zou nu graag hebben dat mijn man dit nu doet.

Ik heb een aantal concrete vragen :
- Wie kan op een onpartijdige mnier voor ons het reservatair gedeelte bepalen ?
- Bij de vereffening en verdeling van de banksaldo's : als ik teken voor ontvangst, kan ik dan nog juridische stappen zetten ?
- Kunnen schenkingsaktes via een omweg ingekeken worden ?
- Als we onder ons drieen een schatting opmaken van de waarde van de grond voor de opmaak van de nalatenschap, blijft dit bedrag dan bindend voor de effectieve verdeling van de nalatenschap ?
- Wie betaalt de kosten ?
- Wat als mijn man de nalatenschap zou opmaken ? Kunnen we hierdoor de reële waarden van de gronden niet meer laten herzien ?

Wie kan mij raad geven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 mar 2016 15:48

U zegt een schenking te hebben ontvangen 'buiten erfdeel'. Is dat ook zo voor uw broer en zus. Want dan schuilt er een onrechtmatige verdeling in uw voordeel. Uw broer heeft geld overgemaakt naar zijn rekening : stom om dat te doen.
Met zo'n situatie is het alleszins best om een degelijke notaris te raadplegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sukkel
Topic Starter

#3 , 30 mar 2016 16:38

Ik vermoed dat mijn broer en zus hun schenking ook buiten erfdeel zal zijn. Ik werd hierover niet ingelicht. Mijn dochter heeft gezien dat er een landmeter opmetingen deed, anders had ik van niets geweten. Toen ik vragen stelde bij die opmetingen heeft mijn moeder niets gezegd en mijn broer heeft de zaken foutief voorgesteld. Ik ben via een andere weg aan officiele gegevens geraakt lang na de feiten.

Reclame

wanton

#4 , 30 mar 2016 19:27

U heeft het voordeel dat een schenking van onroerend goed niet verborgen blijft. Er is steeds een officieel document aanwezig. Maar ik blijf er bij : laat u bijstaan door een raadsman/notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”