Grootst beschikbaar deel

succes-sie
Topic Starter

Grootst beschikbaar deel

#1 , 08 apr 2016 14:53

Situatie : Man komt te overlijden, nalatende langstlevende echtgenote en drie kinderen.
Er is een huwelijkskontrakt (met keuzebeding - waarbij LL opteert dat de gemeenschap haar voor de geheelheid volle eigendom toekomt).

Voor het overlijden zijn er veel schenkingen gebeurd aan één van de kinderen. Om dit te verhelpen heeft de vader een testament opgesteld waarbij hij het vruchtgebruik naliet aan zijn echtgenote (er waren ook persoonlijke onroerende goederen van de vader) en de blote eigendom aan de twee kinderen die geen schenkingen hebben ontvangen.

Evenwel was er in het testament ook een clausule mochten de 2 kinderen die de blote eigendom verkregen, het testament niet zouden aanvaarden (gelet op de schenkingen aan het andere kind) (aanvaarding diende te gebeuren mits een schriftelijke verklaring binnen de 6 maanden na het overlijden - hetgeen niet gebeurd is) dat hun erfdeel zou beperkt worden tot het reservatair gedeelte.

Ik vermoed dan ook dat de langstlevende echtgenote haar vruchtgebruik behoudt. De twee kinderen die het testament niet aanvaard hebben bekomen elk 1/4de BE. Dan blijft uiteraard nog 2/4 BE eigendom over. Gaat dit naar het andere kind en/of echtgenote?

Met dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 08 apr 2016 20:20

Ik neem aan dat dat gemeenschappelijke kinderen zijn.

Door het verblijvingsbeding moeten we over de gemeenschappelijke goederen niet meer spreken.

Blijven over: de persoonlijke goederen van de man.

Het reservatair deel, als er 3 kinderen zijn en een weduwe, bedraagt 1/4 BE per kind. Door de 2 kinderen te beperken tot hun reserve, vervalt m.i. de zin over het geven van VG aan de weduwe en komen we in de wettelijke toestand terecht: de weduwe krijgt 1/4 VE + 3/4 VG; elk van de 3 kinderen krijgt 1/4 BE.
Dat is zoals ik het zie op basis van uw beschrijving. Het zou helpen indien U de juiste formulering van het testament kon overtypen, want hij kan het ook anders gewild hebben maar dan zou er méér tekst moeten staan.

Testamenten waarbij men beperkt wordt tot de reserve indien men het testament betwist, heb ik al veel gezien en gelezen. Een keuzebeding uit een huwelijkscontract dat men moet aanvaarden/bevestigen/enz. ook. Maar een testament dat men moet aanvaarden, dat is helemaal nieuw voor mij. Is dat testament opgemaakt door of met hulp van een notaris?

Aanvaarden van het testament levert de 2 Assepoesters elk 1/2 BE op van de eigen goederen; en automatisch volle eigendom bij overlijden van de moeder.
Niet aanvaarden: elk 1/4 BE (wellicht meer door inkorting) en een latere onverdeeldheid met het favoriete kind.

Luister echter nooit naar één mening. Er komen er zeker nog.

succes-sie
Topic Starter

#3 , 08 apr 2016 21:47

Beste Wolf,

Hebt U een mailadres of hoe kan ik een PB versturen? Wil U het testament doormailen.

Alvast bedankt.

Reclame

succes-sie
Topic Starter

#4 , 10 apr 2016 18:49

Beste Wolf,
Dank voor Uw reactie.
De clausule van het testament gaat als volgt :
"Indien mijn kinderen of één van hen zouden weigeren naar hun volledige inhoud alle voorgaande beschikkingen uit te voeren of de beschikkingen aanvechten, zal zijn/haar erfdeel herleid worden tot zijn/haar reserve. Ik vermaak in dat geval het deel waarvan hij/zij beroofd is, aan diegene van mijn kinderen die mijn bedoelingen eerbiedigen en alle voorgaande schikkingen willen uitvoeren.
Indien mijn kinderen akkoord gaan met de volledige inhoud van het testament, dienen ze binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de dag van mijn overlijden, deze dag inbegrepen, een schriftelijke verklaring af te leggen die bij een notaris, binnen deze termijn, in bewaring wordt gegeven, waarin hij of zij uitdrukkelijk verklaart zich te schikken naar bovenstaande bepalingen.
Indien één of meerdere van mijn kinderen deze schriftelijke verklaring niet of niet tijdig heeft/hebben gedaan dan gelden beschikkingen ten overstaan van dit of deze kinderen niet en vermaak ik aan dit kind/deze kinderen uitsluitend zijn/haar reservatair, met toepassing van alle voornoemde bepalingen die daarmee verenigbaar zijn."

Ik ben dus vrij zeker dat het erfdeel van de twee kinderen die het testament aanvechten herleid zal worden tot 1/4 BE.

De weduwe bekomt minstens het vruchtgebruik (is ook zo bepaald in het testament). Ik vermoed (maar ben niet zeker) dat dat het kind die het testament aanvaard heeft de rest bekomt (m.a.w. hij bekomt 2/4 BE).

Met oprechte dank voor Uw interpretatie

wolf2

#5 , 12 apr 2016 22:50

Tja, als ik moét eindigen met een "bedoeling" van de erflater, dan volg ik U: weduwe 1/1 VG; de 2 stoute kinderen elk 1/4 BE; het brave kind 2/4 BE.

Maar ik herhaal dat ik nog nooit het systeem van dergelijke aanvaardingsvereiste heb gezien.

----------------

Als er onroerende goederen zijn geschonken, dan moeten die bij een vraag tot inkorting geherwaardeerd worden op hun waarde op datum van het overlijden. Heeft de erflater daar ook aan gedacht? Alles hangt af van wat er nu nog is in de erfenis t.o.v. wat er geschonken werd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”